آموزش نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

آیا می خواهید گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) رو در وردپرس نصب کنین؟ دانستن نحوه ارتباط مخاطبان با سایت شما برای موفقیت شما بسیار مهمه.

بهترین راه برای شناخت مخاطبان از طریق آمار ترافیک است و این همان چیزی است که Google Analytics به صورت رایگان ارائه میده.

در این مقاله در مستر وب اهمیت Google Analytics و اینکه چگونه می تونین گوگل آنالیتیکس رو به راحتی در سایت وردپرس خود نصب کنین رو به شما خواهم آموخت.

ابتدا توضیح خواهم داد که چرا گوگل آنالیتیکس مهمه و چگونه می تونه به شما در رشد وب سایت کمک کنه.

پس از آن، به شما نحوه ثبت نام در یک حساب گوگل آنالیتیکس و روش های مختلف برای نصب آن در سایت وردپرس رو نشان خواهم داد.

و در آخر، نحوه مشاهده گزارشات ترافیک در Google Analytics رو توضیح میدم.

چرا گوگل آنالیتیک برای بلاگرها اهمیت داره؟

هنگامی که نوشتن یک وبلاگ رو شروع می کنین، هدف اول شما کسب بالاترین میزان ترافیک و مشترک است.

Google Analytics با نشان دادن آمار مهم، به شما کمک می کنه تا تصمیمات مبتنی بر داده رو به راحتی بگیرین. میتونین ببینین:

چه کسی از وبسایت شما بازدید می کنه؟

این قسمت از گوگل آنالیتیک میگه که موقعیت جغرافیایی مخاطبان شما چیست، کاربر از کدام مرورگر برای بازدید از سایت شما استفاده کرده و سایر اطلاعات مهم مانند وضوح صفحه، پشتیبانی جاوا اسکریپت، پشتیبانی از Flash، زبان و موارد دیگه رو مشخص می کنه.

این داده ها بسیار مفید هستن و می تونن به روش های مختلفی به شما کمک کنن.

هنگام دریافت یک طراحی سفارشی، می تونین از داده های کاربر استفاده کنین تا مطمئن بشین سایت شما با مخاطبان سازگار است.

اگر اکثر کاربران شما از پشتیبانی Flash برخوردار نیستن، بنابراین باید از افزودن عنصر فلش در سایت خود جلوگیری کنین.

اگر بیشتر کاربران شما از وضوح صفحه 1280 استفاده می کنن، مطمئن بشین که طراحی شما با آن وضوح یا کوچک تر سازگار باشه.

وقتی افراد در وب سایت شما هستند چه کاری انجام می دهند؟

می تونین مکان کاربران در وب سایت، مدت زمان حضورشان در وب سایت و نرخ پرش (درصد کاربرانی که در اولین بازدید از سایت شما خارج میشن) رو بررسی کنین.

با استفاده از این اطلاعات، می تونین نرخ پرش رو کاهش داده و بازدیدهای صفحه خود رو افزایش بدین.

همچنین می تونین محبوب ترین مقالات و مقالاتی که عملکرد چندان خوبی ندارن رو پیدا کنین و بفهمین کاربران شما به دنبال چه نوع محتوایی هستن.

مردم چه موقع از وبسایت شما بازدید می کنن؟

با مشاهده پر بازدید ترین ساعات روز سایت خود، می تونین زمان انتشار پست خود رو انتخاب کنین.

اگه آن موقعیت زمانی با موقعیت شما سازگار نیست، می تونین پست خود رو برای انتشار در آن ساعت تنظیم کنین.

مردم چطور وبسایت شما رو پیدا می کنن؟

این بخش از گوگل آنالیتیک به شما نشان میده که کاربران از کجا آمده اند (به عنوان مثال: موتورهای جستجو، لینک های مستقیم، لینک های مراجعه از سایت دیگه).

همچنین به شما نشان میده که چند درصد بازدیدکنندگان شما از هر یک از این منابع بوده اند.

Google Analytics تفکیک هر یک از این دسته ها رو به شما ارائه میده.

اگه از دسته موتورهای جستجو باشه، به شما نشان میده که کدام موتور جستجو، گوگل، یاهو، بینگ و غیره بیشترین بازدید رو به شما جلب کرده.

تفکیک منابع ارجاع به شما نشان میده که با کدام سایت ها باید بیشتر کار کنین.

اگه منبع ارجاع اصلی شما فیس بوک است، پس باید محتوای منحصر به فیس بوک در سایت ارائه بدین تا مخاطبان فیس بوک شما احساس ویژه ای داشته باشن.

اگه منبع ارجاع اصلی شما یک وب سایت خارجی است، بهتره با آن وب سایت همکاری کنین (مبادله پست مهمان یا هر چیز دیگه).

مردم چگونه با محتوای شما تعامل دارن؟

Google Analytic نحوه تعامل کاربران شما با محتوای سایت رو نشان میده.

این ویژگی به شما نشان میده که چند درصد کاربر روی کدام لینک در سایت شما کلیک کرده و موارد دیگه.

می تونین با ایجاد آزمایشات محتوا در Google Analytics، تست های تقسیم A/B رو اجرا کنین تا ببینین برای رسیدن به اهداف، بهتره چه کاری انجام بدین.

با دیدن تعامل کاربر، می تونین مطالب خود رو متناسب با کاربران خود آماده کنین.

با دیدن پاسخ سؤالات بالا، می تونین روی استراتژی هایی که برای سایت شما مفید است تمرکز کرده و از راهکارهای بی نتیجه خودداری کنین.

به زبان ساده، حدس زدن رو کنار بذارین و روی آماری که مهم هستن تمرکز کنین، بنابراین می تونین براساس داده ها تصمیم بگیرین.

چگونه در Google Analytic ثبت نام کنین؟

Google Analytics به صورت رایگان در دسترس است و همه آنچه برای ثبت نام نیاز دارین یک حساب Google یا Gmail است.

مراحل ثبت نام بسیار ساده است، برای ایجاد حساب Google Analytics خود گام به گام دستورالعمل زیر رو دنبال کنین.

مرحله 1: ابتدا باید به قسمت ورود به سیستم Google Analytics برین.

از شما خواسته میشه با حساب Google خود وارد بشین.

اگر از قبل یک حساب Google یا Gmail دارین، می تونین از آن برای ورود به سیستم استفاده کنین.

در غیر این صورت، می تونین پیش برین و یک حساب Google برای خود ایجاد کنین.

مرحله 2: هنگامی که با جیمیل خود وارد شدین، به صفحه ای میرین که در زیر نشان داده شده.

در اینجا می تونین با حساب Gmail خود در گوگل آنالیتیک ثبت نام کنین.

پس از آن باید یک نام برای حساب خود انتخاب کنین.

این نام داخلی است، پس محدودیتی در انتخاب آن ندارین.

مرحله 3: در صفحه بعد از شما خواسته میشه بین یک وب، یک اپلیکیشن و یا چند وب و چند اپلیکیشن یکی رو انتخاب کنین.

حتماً گزینه یک وب (web) رو انتخاب کنین.

پس از آن باید نام وبسایت، URL آن، کشور و محدوده زمانی رو وارد کنین.

هنگامی که این اطلاعات رو وارد کردین، روی دکمه Next کلیک کنین.

در این مرحله قوانین و شرایط گوگل آنالیتیک نمایش داده میشه که باید با آن ها موافق باشین و دکمه I Agree رو کلیک کنین.

مرحله 4: اکنون کد رهگیری گوگل آنالیتیک رو دریافت می کنین.

این کد رو یادداشت کنین، زیرا باید آن رو در سایت وردپرس خود وارد کنین.

پیشنهاد می کنم در حین نصب کد در سایت وردپرس، صفحه مرورگر گوگل آنالیتیک رو باز بذارین.

اکنون که حساب Google Analytics رو راه اندازی کردین، بیایید نگاهی به نحوه نصب Google Analytics در وردپرس بندازیم.

نحوه نصب Google Analytic در WordPress

چند روش مختلف برای تنظیم Google Analytics در وردپرس وجود داره.

من سه روش رو به شما نشان خواهم داد که گزینه اول ساده ترین و آخرین گزینه سخت ترین است.

شما می تونین یکی رو انتخاب کنین که متناسب با نیاز شما باشه.

توجه: برای جلوگیری از ردیابی مضاعف بازدید از صفحه در حساب Google Analytics خود، باید فقط از یکی از این روش ها در وب سایت خود استفاده کنین.

روش 1: Google Analytics برای وردپرس توسط MonsterInsights

MonsterInsights محبوب ترین پلاگین Google Analytics برای وردپرس است.

بیش از 3 میلیون وب سایت از آن استفاده می کنن، از جمله Bloomberg ،PlayStation ،Zillow ،WPBeginner و موارد دیگه.

این ساده ترین و تا حد زیادی بهترین راه برای افزودن Google Analytics به وردپرس است (برای همه کاربران مبتدی و متخصص). MonsterInsights هم به صورت یک پلاگین پولی و هم به صورت یک نسخه رایگان در دسترس است.

در این آموزش، من از نسخه رایگان MonsterInsights استفاده خواهم کرد.

اگه ویژگی های پیشرفته تری مانند ردیابی تجارت الکترونیکی، ردیابی تبلیغات، ردیابی نویسنده و غیره رو می خواهید، می تونین از نسخه MonsterInsights Pro استفاده کنین.

روند تنظیم آن ها یکسان است.

اولین کاری که باید انجام بدین نصب و فعال سازی پلاگین MonsterInsights است.

این پلاگین پس از فعال شدن، مورد جدیدی از منو با عنوان Insights را به فهرست مدیریت WordPress شما اضافه می کنه.

با کلیک بر روی آن نصب MonsterInsights انجام میشه.

ابتدا از شما خواسته میشه برای سایت خود یک طبقه بندی (سایت تجاری، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی) انتخاب کنین.

یکی از این گزینه ها رو انتخاب و بر روی دکمه Save and Continue کلیک کنین.

سپس باید دکمه Connect MonsterInsights رو کلیک کنین.

یک پاپ آپ نشان داده میشه که باید در آن حساب گوگل خود رو وارد کنین، یا یک حساب گوگل بسازین.

سپس MonsterInsights از شما می خواهد اجازه دسترسی به حساب گوگل آنالیتیک رو به آن بدید.

برای ادامه روی دکمه Allow کلیک کنین.

مرحله نهایی انتخاب پروفایلی است که میخواهید آن رو پیگیری کنین.

باید اینجا وبسایت خود رو انتخاب کرده و برای ادامه روی دکمه Complete Connection کلیک کنین.

اکنون MonsterInsights گوگل آنالیتیک رو روی وبسایت شما نصب می کنه.

پس از آن، از شما می خواهد تنظیمات پیشنهادی برای وبسایت رو انتخاب کنین.

تنظیمات پیش فرض برای اکثر وب سایت ها مفید است.

اگه از پلاگین لینک وابسته استفاده می کنین، پس باید مسیری رو اضافه کنین که برای پوشاندن لینک های وابسته استفاده می کنین.

با این کار می تونین لینک های وابسته خود رو در Google Analytics ردیابی کنین.

برای ذخیره تنظیمات خود بر روی دکمه Save and Continue کلیک کنین.

در مرحله بعدی، MonsterInsights پلاگین های پولی رو به شما نشان میده که در صورت ارتقا به PRO می تونین به آن ها دسترسی داشته باشین.

به راحتی می تونین بر روی دکمه Save and Continue کلیک کنین تا از این مرحله صرف نظر کنین.

پس از آن، از شما خواسته میشه تا پلاگین WPForms رو نصب کنین، که بهترین پلاگین فرم تماس وردپرس است.

به راحتی می تونین این پلاگین رو نصب کنین یا دکمه Skip this Step رو بزنین و از این مرحله رد بشین.

در این مرحله شما با موفقیت گوگل آنالیتیک رو روی وبسایت وردپرس خود نصب کردین.

بهترین ویژگی MonsterInsights اینه که می تونین گزارشات Google Analytics خود رو در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنین.

برای داشتن یک مرور سریع بر داده های گوگل آنالیتیک، به سادگی به صفحه Insights>>Reports مراجعه کنین.

همچنین یک پلاگین Popular Posts داره که به شما امکان میده محتوای برتر خود رو برای افزایش بازدید از صفحه نشان بدین.

می تونین از آن برای افزودن خودکار لینک های پست های محبوب درون خطی برای افزایش تعامل استفاده کنین:

اگر از یک فروشگاه آنلاین استفاده می کنین، می تونه محصولات دارای عملکرد برتر شما رو در پایان هر پست وبلاگ برای افزایش فروش اضافه کنه:

تذکر: پیش از این MonsterInsights توسط Yoast به عنوان گوگل آنالیتیک برای وردپرس شناخته میشد.

شخصی به نام سید بلخی در سال 2016 پلاگینی به دست آمورد و نام آن رو MonsterInsights معرفی کرد.

اکنون این پلاگین جزئی از خانواده پلاگین های پیشرفته وردپرس است.

روش 2: درج پلاگینHeader and Footer

این روش به خوبی MonsterInsights نیست، زیرا شما قادر به انجام پیکربندی پیشرفته ردیابی نخواهید بود و همچنین نمی تونین داده های Google Analytics رو در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنین.

ابتدا، هنگام ورود به سیستم حساب Google Analytics، باید کد رهگیری Google Analytics خود رو که قبلاً در مرحله 4 کپی کردین، وارد کنین.

در مرحله بعدی، باید پلاگین Insert Headers and Footers رو نصب و فعال کنین.

پس از فعال سازی، باید به صفحه Settings> Insert Headers and Footers> مراجعه کنین.

در اینجا باید کد رهگیری Google Analytics رو که قبلاً کپی کردین در قسمت Scripts in Headers جایگذاری کنین.

فراموش نکنین که برای ذخیره تنظیمات خود، روی دکمه Save Changes کلیک کنین.

همین، شما با موفقیت Google Analytics رو در سایت خود نصب کردین.

روش 3: نصب Google Analytics در تم وردپرس

 این روش برای کاربران پیشرفته ای است که با کد آشنا هستن و البته تا حدی غیر قابل اعتماد است، زیرا در صورت تغییر تم، کد شما ناپدید میشه.

من تقریباً هرگز استفاده از این روش رو توصیه نمی کنم.

برای نصب ابتدا، هنگام ورود به سیستم حساب Google Analytics، باید کد رهگیری Google Analytics خود رو که قبلاً در مرحله 4 کپی کردین، وارد کنین.

دو روش معمول برای افزودن این کد در پرونده های قالب وردپرس وجود داره.

می تونین یکی از آن ها رو انتخاب کنین (نه هر دو).

  • 1. کد رو در فایل php اضافه کنین
  • به سادگی فایل header.php رو در قالب وردپرس خود ویرایش کنین و کد رهگیری Google Analytics رو که قبلاً کپی کردین بلافاصله بعد از تگ <<body>> جایگذاری کنین.

    فراموش نکنین که تغییرات خود رو ذخیره کرده و پرونده رو دوباره به سرور خود بارگذاری کنین.

  • 2. کد رو از طریق فایل Functions اضافه کنین
  • همچنین می تونین کد رهگیری Google Analytics رو به فایل Function وردپرس اضافه کنین.

    سپس کد رهگیری به طور خودکار به هر صفحه در سایت وردپرس شما اضافه میشه. شما باید این کد رو به فایل functions.php تم خود اضافه کنین.

    php?>

    ;add_action(‘wp_head’, ‘wpb_add_googleanalytics’)

    <  ?} ()function wpb_add_googleanalytics

    Paste your Google Analytics tracking code from Step 4 her// 

    < ? { php  ?>

    مرور گزارشات در سایت Google Analytic

    Google Analytics قادر است گنجینه ای از داده های جمع آوری شده از آمار رو به شما نشان بده.

    با مراجعه به داشبورد Google Analytics می تونین این داده ها رو مشاهده کنین.

    گزارشات داخلی Google Analytics رو در ستون سمت چپ مشاهده می کنین.

    هر بخش به تب های مختلف تقسیم شده و با کلیک بر روی هر تب، آن رو باز می کنین تا گزینه های بیشتری نشان داده بشه.

    • – بی درنگ: این گزارش نمای ترافیکی شما رو بی درنگ نشان میده.
    • – tab مخاطب: گزارشاتی رو برای کمک به شما در درک کاربران فراهم می کنه.
    • – گزارش های انحصاری: این گزارش میگه کاربران شما از کجا آمده اند.
    • – گزارش های رفتار: این گزارش خلاصه آنچه کاربران شما پس از ورود به سایت شما انجام میدن رو ارائه میده.
    • – گزارش های مشتری سازی: این گزارش نشان میده که عملکرد شما در برابر اهداف خود چقدر خوب است.

    بیشترین استفاده از Google Analytic

    Google Analytics ابزاری فوق العاده قدرتمند با چندین ویژگی عالی است.

    استفاده از برخی از آن ها کاملاً واضح و آسان است، برخی دیگه به تنظیمات اضافی نیاز دارن.

    در اینجا منابعی آورده شده که به شما کمک می کنه از گزارش های Google Analytics بیشترین بهره رو ببرین.

    • – تعامل کاربر در وردپرس رو با Google Analytics پیگیری کنین
    • – مشتریان WooCommerce رو در Google Analytics ردیابی کنین
    • – لینک های خروجی در وردپرس رو پیگیری کنین
    • – پیگیری مشتری سازی وردپرس به صورت ساده- راهنمای گام به گام

    Google Analytics با کنسول جستجوی گوگل (سابقاً ابزار Webmaster گوگل) بهترین عملکرد رو داره.

    این ویژگی به شما امکان میده عملکرد وب سایت خود رو در نتایج جستجو مشاهده کنین.

    اگر می خواهید رتبه بندی وب سایت خود (seo) رو بهبود بدین و بازدید بیشتری داشته باشین، توصیه می کنم از پلاگین AIOSEO برای وردپرس استفاده کنین، که یک جعبه ابزار all in one SEO است.

    امیدوارم این مقاله به شما کمک کنه تا یاد بگیرین چگونه Google Analytics رو در وردپرس نصب کنین.

    آموزش نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس