چه محصول، خدمات، نمونه کار روی سایتتون ارائه بدید یا یه فروشگاه آنلاین راه انداخته باشید، در هر حال سایتتون نه تنها باید انعکاسی از شما و برندتون باشه، بلکه باید محل مرکزی کسب و کارتون محسوب شه. ساده بگم، هیچ راه دیگه ای به جز این ندارید. هر کاری که برای بازاریابیتون میکنید به سایتتون ختم میشه. برای همین هم خیلی مهمه که حتما سایتتونو درست راه بندازید.
چون ساخت یه ظاهر آنلاین برای کسب و کار، خیلی خسته کننده و پیچیده است، میتونید حداقل برای راه اندازی سایتتون یکم کمک بگیرید. ما هم اینجاییم تا با مقاله هامون در رونق کسب و کارتون کمک کنیم. اگه این 5 اشتباه رو نکنید، دیگه باید خیالتون راحت باشه که سایتتون از نظر عملکردی آماده و کامله و میتونه کل کسب و کار آنلاینتونو مدیریت کنه.
قبل از اینکه کلی وقت و هزینه صرف سایتتون کنید یه قدم به عقب برگردید و دو تا برنامه یکی برای کسب و کار و یکی برای بازاریابیتون درست کنید.
وقتی ما درباره برنامه کاری یا همون کسب و کارتون حرف میزنیم منظورمون یه سند بلند بالا با تمام جزئیات نیست. فقط کافیه این برنامه به سوالات زیر جواب بده:
چه خدمات یا محصولاتی میفروشید؟
چه بازاری به محصولات شما نیاز داره و مصرف کننده های هدفتون کیا هستن؟
برای حل مشکلات مصرف کننده ها چه راه حلی دارید؟
رقباتون کیا هستن؟ میتونید ضعف هاشونو بزرگنمایی کنید؟
ظاهر آنلاین شما از چی تشکیل شده؟
مثل روش بازاریابیتون، اینجا هم اطمینان حاصل کنید که موارد زیر رو به جا به کار برده باشید. اینها در تولید ترافیک سایت و تبدیل بازدیدکننده به خریدار کمکتون میکنند:
یه تحلیل فروشگاه آنلاین / سیستم ردیابی مشتری مثل آنالتیکس.
درک تفاوت بین سئو و تبلیغات کلیکی.
درک اهمیت پلتفرم های اجتماعی.
بررسی تحقیقاتی که در مورد بازاریابی وابسته شده و در نظر گرفتن فروش از طریق پلتفرم های دیگه.
درست کردن یه برنامه کاری و بازاریابی ممکنه اولش براتون خیلی سخت باشه. اما هر دوشون شما رو به سمت راه اندازی سایت راهنمایی میکنن، چون سایت هم داره محبوبیت بیشتری جلب میکنه و هم رشدی میکنه و علاوه بر اینها، روشهای بازاریابی آنلاین بی شماری برای کمک به شما وجود داره. شما میتونید این روشها رو بررسی کنید و ببینید کدومهاش براتون مناسبند و کدومها به دردتون نمیخورن. فقط یادتون باشه که ممکنه بعضی جاها مثل سئو و تبلیغات کلیکی نیاز به کمک یه متخصص داشته باشند.
- شناخت کارهای دخیل
اگه فکر میکنید همین که یه سایت بسازید میتونید راحت و سریع پول پارو کنید متاسفانه در اشتباهید. پولدار شدن خیلی بیشتر از سفارش گرفتن و ارسال سفارشات کار میبره. یه پروسه ایه که نیاز به توجه کامل شما و کلی آزمون و خطا داره. مثلا باید تست کنید و ببینید کدوم تکنیکها برای جذب ترافیک جواب میدن و کدومها اثر ندارن.
حتی اگه بعضی از بخشهای کارتونو به منابع خارجی واگذار کرده باشید، باز هم باید حواستون چهار چشمی به ساختار کسب و کارتون باشه. دلیل نمیشه که فکر کنید چون آنلاینه یعنی مدیریتش با کسب و کار سنتی فرق داره. خلاصه کنم، آماده باشید که کلی وقت صرف ارتقا و درست کردن سایتتون کنید. اگه من بودم یه فهرست از کارهایی که باید انجام بدم درست میکردم و هر کدوم که انجام میشد، جلوش یه تیک میزدم.
- انتخاب پلتفرمهای فروشگاه آنلاین و میزبان اشتباه
با صداقت باید بگم وقتی یه سری هاستهای رایگان مثل بلاگر و ویبلی وجود دارند، دیگه چرا برای هاست خرج کنید؟ به خصوص وقتی گزینه های رایگان سریع و ساده راه اندازی میشن.
هرچند هاست های رایگان هم یه سری مشکلات دارن. برای تازه کارها مثلا یکی از مشکلاتش اینه که اگه اسم دامنه خودتونو نداشته باشید، مردم جدی نمیگیرنتون. علاوه بر این، یه سری عملکردهای خاصی مثل اتصال به پلتفرم رسانه اجتماعی در دسترس نیست. بزرگترین بدیش اینه که سایت یا محتوا مالِ شما نیست. پس اگه ماهی 10 – 20 تومن هم خرج هاست کنید سرمایه گذاری بدی نمیشه، قبول دارید؟
برای انتخاب نرم افزارهای فروشگاهی از سرویس های شناخته شده و مشهور استفاده کنید. اینها امتحان خودشونو پس دادند و مرتب هم بروز میشن. مثلا:
برای فروشگاه آنلاین همراه با میزبانی میتونید از شاپیفای Shopify.com یا esty.com استفاده کنید.
برای نصب سفارشی شده از برنامه های نرم افزاری فروشگاهی محبوب از مجنتو، ووکامرس یا Cs-cart استفاده کنید.
- تمرکز بیش از حد روی وبلاگ
هممون اسم وردپرس رو شنیدیم، یکی از محبوبترین سرویس های وبلاگ نویسی. اما همیشه هم ساختن سایت بهترین گزینه نیست. من شخصا برای چند تا سایتهای خودم از وردپرس استفاده کردم – البته نه برای همشون.
وردپرس هم منبع خیلی خوبیه، فقط همیشه با مدل سایتی که ما میخواهیم تناسب نداره. مگر اینکه بخواهید اخبار ارائه کنید، وگرنه طبقه بندی سایت روی وردپرس یا هر پلتفرم وبلاگ نویسی دیگه ای مشکل میشه و شاید بهترین گزینه برای استارتاپ ها نباشه.
به عبارت دیگه وبلاگ نویسی ابزار خیلی خوبی برای ایجاد محتوا و جذب بازدیدکننده است، اما همیشه به معنی یک سایت مؤثر نیست. شما باید در کنارش سایت خودتونو داشته باشید. پس زیادی (فقط) روی وبلاگتون تمرکز نکنید.
- عدم رعایت تعدل بین طراحی و پیام
البته که طراحی سایت باید از نظر بصری جذاب باشه، چون قطعا هیشکی دوست نداره مردم بخاطر زشتی سایتش فرار کنن، اما زیبایی همه چیز نیست. بالاتر از داشتن یه سایت چشم نواز، باید پیامی رو که میخواهید به مشتری برسونید روی سایت نشون بدید. مثلا اهداف تجاریتون، برنامه یا کارهایی که برای بازدیدکننده هاتون در نظر دارید و محتوای باکیفیتی که قبلا درست کردید.
همه سایتهای عالی تو ذهن ها میمونن و از سایتهای دیگه برجسته ترند اما وقتی مردم شروع به خوندن متنش میکنند دیگه اون زیبایی میره تو پس زمینه ذهنشون قرار میگیره و کم رنگ میشه. چرا رعایت این تعادل انقدر مهمه؟ چون شما که نمیخواهید طراحی سایتتون حواس کاربرها رو از دلیل اصلی ساخت سایت – یعنی پیام بازاریابیتون – پرت کنه.
قطعا مشکلات بیشتری میتونه موقع راه اندازی سایت رخ بده، اما این 5 اشتباهی بود که شما روش کنترل دارید و باید قبل از پرده برداری از سایتتون مد نظر قرار بدید.