اگه شما محصولاتتونو تو مغازه میفروشید اما برای فروش آنلاین برنامه ای ندارید، باید بگم سود زیادی رو دارید از دست میدید. فروش آنلاین میتونه موقعیت های زیادی براتون ایجاد کنه. امریکا با توسعه فروشهای آنلاین تونست با فروش 176/2 میلیارد دلار تو سال 1388، فروشش رو 12/6 درصد افزایش بده و قصد داشت تا آخر امسال این مقدار رو به 278/9 میلیارد دلار برسونه.
حالا نظرتون چیه؟ آماده اید که چند تا از این فروشگاه های آنلاین رو با هم بررسی کنیم؟ چون برای بعضی از کسب و کارهای کوچیک بدلایلی مثل کمبود وقت، بودجه و کارمند، طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین ممکنه سخت باشه و بهتره دست پر به سراغش برید.
تو این مقاله به 10 سوال مهمی که قبل از ساخت فروشگاه آنلاین برای هر کسی پیش میاد جواب داده میشه. با استفاده از نکاتی که اینجا از فروشنده های آنلاین براتون ارائه میشه، میتونید فروشگاهتونو نسبتا ساده و با هزینه های کمتر راه بندازید.
- ساخت فروشگاه آنلاینمو از کجا شروع کنم؟
اگه از پس هزینه های طراح سایت برنمیایید نگران نباشید. خیلی از فروشنده های آنلاین هستن که میتونن تو ساختش کمکتون کنن. یکی از این فروشنده ها مشکلات کدنویسی، میزبانی، نگهداری سایت روی سرور شخصی رو از جمله مشکلاتی میدونست که اول کار باهاشون روبرو شده بود.
برای طراحی ظاهر کلی سایتتون و ایجاد حس و حال مناسب و تعیین عملکردهای فروشگاه آنلاینتون میتونید از سایتهایی مثل شاپیفای، Bigcommerce، Goodsie، Jumpseller و Volusion استفاده کنید. این سایتها امکان آپلود فایل، ایجاد سبد خرید فروشگاهی و تأمین امنیت پرداختها رو روی سرور خودشون فراهم میکنند. میتونید از سایت اصلی شرکتتون به فروشگاه آنلاینتون لینک بدید.
برای ارائه خدمات فروشگاهی از طریق این سایتها که معرفی کردیم، باید یه سری تنظیمات اولیه ای انجام بدید. مثلا تو شاپیفای باید از بین یه سری قالبها یکی رو برای خودتون انتخاب و بعد، با تغییر فونت، رنگ و اندازه تصاویر محصولات به صورت دلخواه، شخصی سازیش کنید. کاربرهای شاپیفای میتونن تصویر پس زمینه و لوگوی برند خودشونو روی شاپیفای آپلود کنند.
قیمت این جور خدمات میتونه از ماهی 35000 تومن تا 2450000 تومن متغیر باشه و به شدت به تعداد محصولات و نوع خدماتی که ارائه میدید بستگی داره.
- چطور میتونم ظاهر فروشگاه آنلاینمو بهتر شخصی سازی کنم؟
در اغلب موارد میگیم اگه در حال حاضر برای شرکتتون سایت دارید، سایت فروشگاهیتون باید از نظر ظاهری (مثل لوگوها و تم رنگی) بتونه سایت شرکتتونو انعکاس بده. اما اگه سایت شرکتی ندارید، پس زمینه و رنگی انتخاب کنید که مکمل لوگوتون باشه.
بیشتر فروشنده های آنلاین تم هایی برای فروشگاهشون انتخاب میکنند که برای شخصی سازی نیازی به دانش HTML و CSS نداشته باشند. در این صورت آپلود لوگو و تصاویر محصولاتتون و گذاشتن بنر و اسلایدر و غیره براتون ساده میشه.
- چه نوع سیستم پرداختی انتخاب کنم؟
از سیستم های مشهورتر و شناخته شده برای بخش پرداخت سایت فروشگاهتون استفاده کنید تا از نظر امنیتی مشکلی براتون پیش نیاد.
بعضی هاشون نیازی به پرداخت های ماهیانه و عضویت هم ندارند، بلکه به جای اینکه مجبور باشید یه مبلغ ثابتی رو در ماه پرداخت کنید باید درصدی از پولی رو که انتقال داده میشه بپردازید و شاید یه مقدار کمی هم به ازای هر انتقال.
یکی از شرکتهای ایرانی که خدمات درگاه پرداخت به سایتها و وبلاگها ارائه میده، سایت payplus.ir هست که با ثبت نام رایگان، امکان ایجاد درگاه های پرداخت بانکی نامحدودی رو در اختیارتون قرار میده.
Pay.ir هم علاوه بر کیف پول آنلاین، خدمات اتصال سایت به سیستم پرداخت شتاب کشور و تهیه فرم پرداخت ارائه میده. هزینه خدمات این سایت طبق گفته خودشون از 0 تا حداکثر 2500 تومن متغیره.
البته ما فقط بهتون این سایتها رو معرفی کردیم ولی خودتون بیشتر تحقیق کنید و با سرچ گوگلی سایتهای بیشتر و سوال از فروشنده های دیگه بهترینشونو انتخاب کنید.
- چطور خدمات مشتری رو مدیریت کنم؟
برای اینکه بتونید بطوری شایسته به نگرانی های مشتریهاتون جواب بدید، میتونید از ابزارهای قابل اعتمادی که برای مدیریت روابط مشتری (CRM) در دسترس فروشنده ها قرار گرفتند استفاده کنید. برای این ابزار باید یه مبلغی هم ماهیانه پرداخت کنید.
ابزار CRM ساختار و روش همه روشهای ارتباط تجاری با مشتری (از جمله اطلاعات تماس، خریدهای اخیر، نقدها و سفارشات در حال انتظار) رو یه جا جمع میکنه.
یکی از بنیان گذاران شرکت Girl Charlee Inc بعنوان یه فروشنده آنلاین به فروشنده هایی که میخوان وارد عرصه آنلاین بشن پیشنهاد کرده یه شماره تلفن رایگان به خدمات مشتریهاشون اختصاص بدن. یه کار دیگه اینه که چت زنده روی سایت فروشگاهتون راه بندازید، اما دقت کنید در صورتی این کارو انجام بدید که بتونید به صورت شبانه روزی قادر به پاسخگویی مشتریها باشید چون وقتی چت آنلاین میذارید مشتریها اینطور توقع دارند.
- چطور هزینه ارسال رو تعیین کنم؟
همیشه اگه هزینه ارسال رو بطور دقیق روی سایت بذارید هم درست تره و هم کارتون راحتتره. بعضی شرکتهای حمل و نقل بزرگ براتون هزینه های ارسال رو رایگان حساب میکنند و بیشتر فروشگاه سازها هم بهتون امکان وارد کردن قیمتهارو در بخش پرداخت میدن.
از طرف دیگه شاید بخواهید به مشتریها ارسال رایگان ارائه بدید یا مثلا به خریدهای بیشتر از یه مبلغ مشخصی ارسال رایگان ارائه بدید. اگه میبینید رقبای مستقیمتون دارن این کارو میکنند، شما هم اگه میتونید همین کارو کنید.
- چطور تصاویر و توصیفات خوبی از محصولاتم داشته باشم؟
خریداران آنلاین نمیتونن محصولات شما رو لمس کنند، بو کنند یا ببینند. بنابراین بهتره تصاویری که از کالاها میذارید شفاف و واضح باشند. اصلا نباید تو این قسمت صرفه جویی کنید، اما مجبور نیستید حتما یه عکاس بگیرید. خودتون میتونید با یه دوربین DSLR 16 مگاپیکسلی، یه نورپردازی خوب و جعبه نور عکسهای خوبی بگیرید. جعبه نور یه محفظه شبیه چادره که توش چند تا چراغ داره و معمولا عکاسهای حرفه ای ازش برای گرفتن عکسهای روشن استفاده میکنند.
یکی از فروشنده های آنلاین رو وبلاگش نوشته بود که توصیف محصولات باید کوتاه باشه و در عین حال به اندازه کافی جزئیات جالب توجه داشته باشه تا بتونه مشتری رو به خرید راغب کنه. سعی کنید از صفت ها و عبارتهایی استفاده کنید که توجه مشتری رو جل کنه و جای زیادی هم نگیره. اگه دوست داشتید، علاوه بر نوشتن قیمت، ابعاد محصول، کاربردها و سایر ویژگی های کالا رو هم بنویسید.
- جایی برای نقدهای مشتری ها و به اشتراک گذاری روی شبکه های اجتماعی هم بذارم؟
اگه مشتریها بتونن در مورد محصولاتتون نظر و بهشون رتبه بدن، اعتماد بیننده ها به فروشگاهتون بیشتر میشه. نظرات مثبت و اشتراک گذاری ها میتونه به فروشتون کمک کنه اما خطر نظرات منفی هم هست. معمولا فروشگاه های آنلاین بخش نظرات هم دارند و شما میتونید به نظرات مشتریهاتون جواب بدید یا نظراتی که دوست ندارید رو حذف کنید.
اگه خوشتون نمیاد میتونید بخش نظرات رو فعال نکنید و به جاش بذارید مشتریها روی فیسبوکتون محصولاتتونو لایک کنند یا تصاویر محصولاتتونو روی اینستاگرام بذارید یا عکس محصولات و توضیح مختصری ازشون رو مستقیم ایمیل کنید.
- چطوری میتونم خریدار جمع کنم؟
بعد از اینکه فروشگاهتون دایر شد، اسمشو همه جا – هم آنلاین و هم تو دنیای واقعی – پخش کنید. تو سایت شرکتتون بهش لینک بدید، تو کمپین های خبرنامه های ایمیلی آدرسشو بنویسید، میتونید براش فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام بسازید و فروشگاهتونو معرفی کنید. سایتهای شبکه های اجتماعی شرکتتونو چند بار در روز بروز کنید تا ترافیک رو روونه فروشگاهتون کنید و توجه مردم رو به فروشهای روزانه و سایر تبلیغاتتون جلب کنید.
بهتره از سایتهایی استفاده کنید که خودشون به طور خودکار برای محتوای فروشگاهتون سئو (بهینه سازی موتور جستجو) انجام میدن. بکارگیری روشهای سئو میتونه باعث گرفتن رتبه بالاتری روی موتورهای جستجو بشه.
- کالاهای مرجوعی رو چطور مدیریت کنم؟
همه فروشگاهها باید با کالاهای مرجوعی کنار بیان. دو بار بررسی کنید که سایت فروشگاه آنلاینتون ابزار مناسب برای پس دادن پول خریدها یا جایگزینی کالاها رو داشته باشه. به مشتریهاتون ایمیل بزنید و از وضعیت کالای برگشت زده شده باخبرشون کنید.
- چطور میتونم موفقیت فروشگاهمو ارزیابی کنم؟
سعی کنید سایتی برای فروشگاهتون انتخاب کنید که خودش به صورت رایگان بهتون خدمات آنالتیکس (تحلیل نتایج) ارائه بده. معمولا این خدمات بر پایه گوگل آنالتیکس یا ابزارهای گزارش گیری کار میکنند و بهتون امکان ارزیابی عملکرد فروشگاهتونو در طول زمان مشخصی میدن. مثلا میتونید متوجه بشید که چند نفر دارن از سایتتون دیدن میکنند و این افراد هر چند وقت یه بار به سایتتون سر میزنن، کجا زندگی میکنند و چطوری سایت شما رو پیدا کردند، یا مثلا میتونید بفهمید کدوم سایتها بیشترین ترافیک رو براتون میفرستند و مشتریها بیشتر کدوم محصولات رو میبینند و کدوم کالا بیشترین یا کمترین خریدها رو دارن.