بهترین زبان برای طراحی سایت ( php یا asp.net )

بهترین زبان برای طراحی سایت ( php یا asp.net )

طراحی سایت با php یا asp.net ؟

اگر بخواهیم به صورت کوتاه و گذرا انتخابی بین php یا asp.net  داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم و یکی از زبان ها که مناسب تر است را انتخاب کنیم:

قابلیت اجرا

PHP رایگان و متن باز است و بر روی سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک قابل اجراست. این در حالی است که ASP.NET متعلق به شرکت ماکروسافت است و به صورت تجاری عرضه شده است و به صورت عمده فقط روی سیستم عامل ویندوز قابل اجراست. (البته پروژه‌ی MONO قابلیت اجرای محصولات NET. را بر روی سایر سیستم عامل‌ها میسر می‌سازد.)

هزینه و ثبات

هزینه‌ی میزبانی و نگهداری وبسایت‌های PHP در مقایسه با وبسایت‌های طراحی شده با محصولات ماکروسافت بسیار کمتر است و سرورهای لینوکس در قیاس با سرورهای ویندوز از ثبات بیشتری برخوردارند.

سیستم عامل

با استفاده از ASP.NET شما قادر به تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم عامل ویندوز هستید که در حال حاضر بیشترین سهم از بازار سیستم عامل ایران را به صورت عام در اختیار دارد، ولی PHP چنین امکانی را برای شما فراهم نخواهد کرد.

محیط توسعه (فریم ورک)

برای PHP نیز فریم ورک‌های مختلفی وجود دارد که بصورت رایگان و تجاری عرضه شده‌اند و باعث می‌شوند شما در کمترین زمان ممکن به توسعه‌ی یک وبسایت بپردازید. مانند ASP.NET که یک فریم ورک برای توسعه‌ی برنامه‌ها ووبسایت‌های تحت تکنولوژی ماکروسافت است که بصورت تجاری عرضه شده و قیمت نسبتاً بالایی دارد. (البته ماکروسافت یک نسخه رایگان نیز برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که از سایت رسمی شرکت ماکروسافت قابل دریافت است).

آموزش

منابع یادگیری برای هر دو گزینه در اینترنت وجود دارد و شما قادر خواهید بود تا دانش خود را از این طریق به روز نگاه دارید.

محبوبیت

طی یک آمارگیری که در یک وبسایت مشاهده کردم، PHP گوی سبقت را ربوده و طی آمار اعلام شده، ضریب نفوذ و استفاده از PHP بالاتر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برای راه‌اندازی وبسایت‌ها بوده است که می‌توان دلیل این آمار را استفاده‌ی بیشتر افراد از نرم‌افزارهای تحت وب مانند وردپرس، جوملا و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا پر پایه‌ی PHP دانست که بصورت رایگان عرضه می‌شوند و دلیلی بر ضعف تکنولوژی NET. نخواهد بود.

شیء گرایی

فریم ورک‌های PHP و همچنین NET. هر دو از معماری MVC پشتیبانی می‌کنند.

امنیت

در ASP.NET کدها به دلیل اینکه با فرمت dll کد می‌شوند، از امنیت بالایی برخوردارند و امکان سرقت کدها وجود ندارد، ولی کدهای PHP به دلیل Open Source بودن بیشتر در معرض سرقت و انتشار غیرقانونی قرار دارند که البته راهکارهایی برای کد کردن و محافظت از کدهای PHP نیز وجود دارد و شرکت‌های بزرگ در این زمینه نرم‌افزارهایی را به صورت تجاری روانه بازار ساخته‌اند. ولی با این حال شاهد این هستیم که باز هم کدهای PHP به صورت غیرقانونی منتشر می‌شوند و در این زمینه می‌توان عملکرد NET. را موفق‌تر دانست.

بهترین زبان برای طراحی سایت

هر دو زبان برنامه نویسی از نظر کارایی یکسان هستن یعنی اگر بخوایم هر وب سایت با هر قابلیتی رو طراحی و راه اندازی کنیم اینکار هم با ASP قابل اجراست و هم با .PHP

ASP از طرف کمپانی مایکروسافت پشتیبانی میشه و برای اجرای اون در سرور نیاز به محصولات این کمپانی از جمله IIS هست که اون هم در ویندوز اجرا میشه. بنابراین برای سایت های ASP باید از سرور ویندوز استفاده بشه. اما PHP هم در لینوکس و هم در ویندوز قابل اجراست. پس اگر بخواهیم سایتمان بر اساس ASP طراحی بشه فقط می تونیم از هاست ویندوز استفاده کنیم. اما سرورهای ویندوز از نظر هزینه ، گران تر هستن. یعنی برای کارایی و کیفیت یکسان باید هزینه بیشتری بابت هاست ویندوز پرداخت کرد.

پس از نظر هزینه PHP می تواند بهترین زیان برای طراحی سایت باشد.

خیلی از چیزهایی که یک برنامه نویس و طراح سایت نیاز داره برای PHP بسرعت یافت می شه از انواع سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ها)گرفته تا فریم ورک ها و همین عمومیت یکی از مزایای این زبانه .

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که بزرگترین سایت های دنیا از بین این دو زبان ، PHP رو انتخاب کردند که این انتخاب قطعا بدون بررسی های دقیق نبوده. بطور مثال سایت فیس بوک و بسیاری از سایت های بزرگ دیگه بر اساس PHP نوشته شدن که حتما هر یک دلایل خاص خودشون را داشتند.

در پاسخ به این سوال که از نظر سئو ( بهینه سازی سایت ) php یا asp.net  برای گوگل بهتره  باید گفت هیچ تفاوتی بین این دو زبان برنامه نویسی وب برای گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر نیست.

با توجه به بررسی های فوق از بین زبان php یا asp.net ، زبان برنامه نویسی وب PHP ترجیح داده میشه و این به معنی بد بودن ASP  نیست .

 

زبان برنامه نویسی وب  ASP.NET چیست ؟

ASP در طراحی سایت مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید ، این زبان برنامه نویسی اکنون منسوخ شده و جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده . در همینجا به این نکته اشاره کنم که در واقع ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است، شما می توانید با #C یا #F یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت ASP.NET بنویسین، اما با توجه با اینکه شما به عنوان یک زبان بیشتر با این محصول آشنا هستید ما در این سری مقالات از ASP.NET به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد می کنیم.

نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان برنامه نویسی را داره به عنوان Microsoft Visual Studio شناخته می شه که در واقع محیط برنامه نویسی مایکروسافت محسوب می شه. در این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی برای برنامه نویسی بصورت پیشفرض قرار گرفته اند که کار برنامه نویسی را برای برنامه نویسان بسیار راحت می کند.

زبان برنامه نویسی وب PHP چیست ؟

PHP مخفف کلمه PHP Hypertext Preprocessor است و یک نرم افزار یا بستر برنامه نویسی متن باز و رایگانه که توسط شخصی به نام رزموس لردورف در سال ۱۹۹۵ طراحی و ایجاد شد. یکی از نکات مهمی که در خصوص برنامه نویسی به زبان PHP وجود داره اینه که این زبان وابسته به هیچ Platform خاصی نیست و می توان آن را بر روی هر سیستمی عاملی اجرا و استفاده کرد.

 

 

بهترین زبان برای طراحی سایت ( php یا asp.net )