تا همین اواخر، اکثر تلاشهای سئو بر رتبه گرفتن برای کلیدواژه ها روی صفحه اول و جایگاه اول متمرکز بود، که این کلیدواژه ها هم معمولا برپایه خدمات، محصولات و محل ارائه خدمات انتخاب میشدند. دو سال پیش گوگل اسنیپتها رو معرفی کرد که به آرومی نحوه استفاده مردم از گوگل رو تغییر میدادند و بنابراین کار سئو هم تغییر میکرد و متخصصان سئو باید خودشونو به شرایط جدید نزدیک میکردند.
اینطوری شد که جایگاه صفر متولد شد؛ یعنی وقتی که به جای نمایش فهرست استاندارد عناوین متا و توصیفات متا روی نتایج جستجوی گوگل، سایتتون (بخشی از محتوای یک صفحه یا پست) در یک کادر جدا بالای نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده میشه. دیده شدن روی جایگاه صفر اثر زیادی بر ترافیک و نرخ کلیک از نتایج طبیعی داره. مثلا نرخ کلیکتون میتونه یکدفعه از 2% به 8% تغییر کنه.
بهترین قسمتش اینه که سایتی که روی جایگاه صفر نمایش داده میشه میتونه بالاتر از اکثر سایتهای قوی که لینکها و اقتدار بیشتری دارند ظاهر بشه، اون هم فقط با ارائه اطلاعات صحیح و مارکآپ.
چه سایتهایی میتونن جایگاه صفر رو کسب کنند؟
همه سرچ ها جایگاه صفر ندارند، اما داره تعدادشون بیشتر میشه. دی ماه 93، فقط 2% از سرچ های ردیابی شده جایگاه صفر داشتند اما درست یکسال بعد یعنی دی ماه 94 در بیش از 11% سرچ ها دیده شده. مسلما تجربه اول گوگل موفقیت آمیز بوده و به همین دلیل جایگاه صفر رو در اکثر سرچ ها ظاهر کرد و احتمالش زیاده که از این هم فراتر بره.
اگه میخواهید نحوه نمایش جایگاه صفر رو روی گوگل مشاهده کنید، میتونید عبارت PPC رو سرچ کنید و کادر بالای صفحه نتایج رو ببینید.