یه سیستم مدیریت محتوای خوب. بیش از 1 میلیون کاربر از سراسر جهان دروپال رو برای ساخت وبسایتشون انتخاب کردند. برای اینکه بهینه سازی (سئوی) سایتی که با سیستم مدیریت محتوایی مثل دروپال ساخته شده رو بتونیم به حداکثر برسونیم، باید سایت با تنظیمات مناسبی پیکربندی شده باشه. اجازه بدید باهم نگاهی به مراحل اصلی بهینه سازی یه سایت دروپالی که تازه نصب شده بندازیم.
بهینه سازی دروپال برای سئو
وب سایتی که با دروپال ساخته شده، به طور پیش فرض خیلی با سئو سازگار نیست و مالک سایت باید یه سری ماژول های مخصوص سئو روی وب سایتش نصب کنه تا بهینه سازی جستجوی سایتش رو ارتقا بده. از جمله این ماژولها میتونیم به این موارد اشاره کنیم:
1- کارتونو با Pathauto Module شروع کنید و URLها رو مرتب کنید. با این ماژول میتونید کلیدواژه هایی رو که تو آدرس صفحاتتون میان، خودتون بر اساس عنوان صفحه، کنترل کنید.
2- از Metatag Module استفاده کنید. این ماژول برای متاتگهای دابلین کور، توئیتر کارت، اپن گراف و پیکربندی پیشرفته HTML که برای صفحات نتایج موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی به کارتون میان، ضروریند.
3- با استفاده از Google PageSpeed سایتتونو تست کنید. در چارچوب دستورالعملی که تو این پست داده میشه، سایت دروپالتونو تنظیم و عملکرد صفحات وب تونو ارتقا بدید و بعد نتیجه رو با این ابزار تست کنید.
4- از Advanced Aggregation Module (AdvAgg) استفاده کنید. این ماژول کمک میکنه جاوااسکریپت و CSS فشرده بشن و سرعت صفحات بالاتر بره.
با نصب این ماژولها و پیکربندی دقیق تنظیمات، سیستم متغیرهای هسته دروپال، متاتگهای پیچیده و مؤثری برای محتوای دینامیکی سایتتون تولید میکنه و دیگه نیازی نیست خودتون به صورت دستی اطلاعات هر صفحه رو وارد کنید. به خصوص با نصب AdvAgg، صفحات دروپال همیشه از آزمون های Google PageSpeed سربلند بیرون میان.
URLهای مرتب
موقع نصب دروپال 7، CMS به طور خودکار یه تست اجرا میکنه تا ببینه سرور از URLهای مرتب پشتیبانی میکنه یا نه. چون افزونه mod-rewrite آپاچی در دسترسه و اگه سرور پشتیبانی کنه، اجرا میشه و URLها رو مرتب میکنه. مثلا ?q= که بعد از اسم دامنه ظاهر میشه از URLها حذف میشن. برای داشتن URL های مرتب میتونید با استفاده از ماژول Pathauto کلیدواژه هایی که در آدرس صفحات میان رو بر اساس عنوان صفحه، شخصی سازی کنید. این کلیدواژه ها برای الگوریتم رتبه بندی صفحات در گوگل، معیار مهمی محسوب میشن و ازشون برای دسته بندی محتوای صفحات روی صفحه نتایج موتور جستجو استفاده میشه.
نکته: سایتهایی که روی هاست اشتراکی بنا شده اند و تو تست URL مرتب رد میشن، میتونن RewriteBase / رو به فایل .htaccess اضافه کنند.
تنها تفاوتی دروپال 8 با دروپال 7 اینه که URL مرتب به طور پیشفرض در فرایند نصب فعال میشه و از بخش ادمین هم نمیشه غیرفعالش کرد. دقت کنید که مرتب کردن URLها نقطه شروع بهینه سازی عملکرد سئوی سایت دروپاله.
پیکربندی Pathauto Module برای سئو
نصب ماژولهایPathauto ، متاتگ و AdvAgg از یه استاندارد تبعیت میکنه: فایلهارو از Drupal.org دانلود کنید، فایلهای زیپ رو از حالت فشرده خارج کنید و روی سرور در پوشه sites>all>modules آپلود کنید و یا میتونید با استفاده از Drush با دستور line نصبشون کنید. حالا به قسمت مدیریت برید و پرمیشن ها رو چک کنید. (نکته: متاتگ ها به دو ماژول Token و CTools احتیاج دارند).
نکته: از ماژول Pathauto برای سازماندهی محتوا برای برنامه نویسی سایت هم میشه استفاده کرد. مثل وقتی که میخواهید پاراگرافها رو بر اساس نوع محتوا روی صفحه بذارید.
برای کار با این ماژول فقط به چند تا چیز باید توجه کنید و بعدش دیگه ماژول به طور خودکار URL ها رو با توجه به عناوین صفحات با سئو سازگار میکنه. چون عناوین صفحات از نظر کلیدواژه های اون صفحه غنی هستند، بهترین معیار برای ارتباط محتوا با مطلب سرچ شده به حساب میان. به قسمت پیکربندی Pathauto برید و تنظیمات پیشفرض رو بخونید و همه متغیرهای برنامه رو با استفاده از کلیدواژه ها پیکربندی کنید.
پیکربندی ماژول متاتگ
مهمترین تنظیمات مرتبط با عنوان صفحه، استاندارد سازی URLها و توصیفات در دروپال 7 و 8 همین قسمته. این متاتگها تعیین میکنند برای هر صفحه، کدوم متن در صفحات نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده بشن. میتونید توصیفات صفحه رو برای همه صفحات سایت یکسان بنویسید ولی اگه برای هر صفحه یک متاتگ جداگانه نوشته بشه، عملکرد بهتری در صفحات نتایج داره. باید متاتگ رو بر اساس خلاصه محتوای صفحه بنویسید.
ماژول متاتگ میتونه با بخش نظرات ترکیب بشه، همچنین میتونید توصیفات صفحه رو بر اساس نوع محتوا تنظیم کنید. بهترین کار اینه که توصیفات صفحه رو برای صفحه اصلی سایت و صفحات فرود بطور دستی پیکربندی کنید و بعد با استفاده از متغیرهای سیستمها تنظیم کنید که برای محتوای دینامیک، خودکار نوشته بشه. با این ماژول میتونید آیکون ها و فاویکن ها رو شخصی سازی کنید.
دروپال و تستهای Google PageSpeed
برای تست عملکرد وب سایت دروپالی تون بهترین کار اینه که از ابزار Google PageSpeed استفاده کنید و ببینید گوگل از عملکرد سایتتون راضیه یا نه. هیچی نباشه، بهینه سازی سئو قبل از هر چیزی بهینه سازی برای گوگله!
معیارهایی که PageSpeed گوگل در نظر میگیره، علاوه بر متاتگهای HTML، شامل سرعت بارگذاری صفحه، مقدار متنی که زیر مرورگر نمایش داده میشه، معیارهای خوانایی روی موبایل، فشرده سازی تصاویر و فشرده سازی جاوااسکریپت و CSS میشه. تگهای دابلین کور برای طبقه بندی از اطلاعات مفهومی پیشرفته استفاده میکنند، اما متاتگهاس جدید میتونن برای کنترل آیکونهایی که روی موبایل با سایت نمایش داده میشن و برای فاویکن ها بکار برن.
بعضی از مسائل Google PageSpeed به محیط سرور مربوط میشه؛ مثلا زمان پاسخگویی سرور DNS و هاست. بخاطر همین همیشه باید یه هاست خوب برای سایت دروپالی انتخاب کنید. اگه از اهل فن بپرسید، خیلیها هاست مستر وب رو برای میزبانی سایت دروپالی توصیه میکنند.
معیارهای اصلی که Google PageSpeed در نظر میگیره عبارتند از:
- زمان اولین بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی سرور
- استفاده از جاوااسکریپت، CSS و HTML فشرده
- اولویت بندی محتوای قابل رؤیت روی موبایل و مرورگرهای مختلف
- استفاده از کش مرورگر در صفحات وب
میتونید برای فشرده سازی بهتر تصاویر .jpg و .png از Riot استفاده کنید. Riot فایلها رو طوری بهینه میکنه که سرعت صفحه موقع ذخیره سازی فایهای تصویر برای وب از فوتوشاپ بهتر باشه. اگه میخواهید کش صفحاتتون نسبت به چیزی که خودِ دروپال ارائه میده پیشرفتهتر باشه از ماژول Views Content Cache، Boost یا به جاش از روشهای APC، Memcache و Varnish استفاده کنید.
گردآوری پیشرفته جاوااسکریپت و CSS
استفاده از ماژول AdvAgg در دروپال هم ساده است و هم استاندارد، اما تنظیمات زیادی داره که میتونه در کنار بهینه سازی سیستم مدیریت محتوا (CMS) به عملکرد بهتر سایت در Google PageSpeed کمک کنه. ماژول AdvAgg نمیذاره جاوااسکریپت و CSS در هسته دروپال بطور معمول گردآوری بشن. میتونید از بخش مدیریت CMS، از قسمت Performance بهش دسترسی داشته باشید.
مهمترین قسمتهای ماژول AdvAgg شامل تنظیماتی است برای
- فشرده سازی جاوااسکریپت و CSS
- افزونه های فشرده سازی دیگر
- برنامه های کاربردی
این تغییرات رو عوض کنید و هر بار تست کنید و بازخورد بگیرید تا ببینید چه ترکیبی بهترین اثر رو روی سرعت صفحات سایتتون میذاره.
روش دیگه استفاده از ماژول Speedy است. این ماژول کمک می کنه تا فایلهای جاوااسکریپت هسته دروپال رو با نسخه فشرده شده و مناسب عوض کنید. اسپیدی با ماژول AdvAgg هم خیلی خوب کار میکنه، اما باید هر بار که نسخه هسته دروپال تغییر میکنه و بروز میشه، این ماژول رو هم بروز کنید.
خلاصه و پیشنهادات
با این آموزشی که داده شد، میتونید یک سایت دروپالی کاملا بهینه سازی شده، همراه با انعطاف پذیری بی نظیری داشته باشید. بعضی از جوانب سرعت صفحه به سرور بستگی داره، اما با استفاده از کش صفحه پیشرفته، بکارگیری مناسب جاوااسکریپت و CSS و بهینه سازی فایلهای تصاویر، میتونید بطور چشمگیری نمره سایتتونو در Google PageSpeed ارتقا بدید. با استفاده از متاتگهای توصیف صفحه، تغییر ساختار URLها بر اساس کلیدواژه هایی که در عنوان صفحات بکار رفته و بکارگیری ماژولهای مختلفی که در این پست نام برده شد، خیال خودتونو از بهینه بودن پیکربندی سایت دروپالی با موتورهای جستجو راحت کنید.