سئو سایت با توجه به معیارهای گوگل

سئو چیست؟
قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که سئو چیست؟ SEO مخفف عبارت “Search Engine Optimization” است که به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستوجو گر می باشد. سئو جهت بهبود عملکرد سایت شما صورت خواهد پذیرفت تا با توجه به استاندارهای موتورهای جستجوگر همچون گوگل، بتوانید بازدیدکندگان بیشتری را جذب کنید. در واقع می توان گفت که سئو از مهم ترین و تاثیر گذارترین فاکتورها در موفقیت سایت شماست، پس لازم است حتما در این حوزه اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را رونق دهید.

با وجود حجم بالای محتوا، موتورهای جستوجو گر وظیفه دارند با توجه به فاکتورهای از قبل تعریف شده، تشخیص دهند که کدام محتوا نزدیکتر به عبارت سرچ شده می باشد. حال می خواهیم در ادامه مطلب به برخی از این فاکتورها اشاره کنیم.

طبقه بندی اطلاعات توسط گوگل
همان طور که می دانید تریلیون ها سایت و محتوا در دنیای وب موجود است که اگر موتورهای جستجوگر بخواهند هر بار در بین این همه محتوا، عبارت مورد نظر شما را پیدا کنند بسیار زمان بر خواهد بود. از این رو این موتورها ابتدا محتوا را دسته بندی می کنند. گوگل به عنوان بزرگترین و پرکاربردترین ابزار جستجو، سعی دارد با استفاده از ربات خزنده خود از یک صفحه به صفحه دیگری برود و اطلاعات را ایندکس و ذخیره می کند.

همچنین تمامی لینک های موجود در صفحه را ایندکس خواهد کرد. از این رو می توان گفت که حضور لینک ها در بهینه سازی وب سایت ها (سئو) می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. گوگل صفحات را بر اساس محتوا و دیگر فاکتورها طبقه بندی می کند.

الگوریتم گوگل و هوش مصنوعی سئو

همان طور که گفتیم هوش مصنوعی گوگل سعی دارد با استفاده از الگوریتم هایی از پیش تعریف شده، محتواهای مرتبط را در صفحه اول نمایش دهد. الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار اولین الگوریتم های گوگل برای تشخیص سایت های اسپم بودند. این الگورتیم سعی کردند به کاربران یاد دهند که چگونه تولید محتوا کنند تا در راستای نیاز کاربران باشد.

این الگوریتم های گوگل در راستای بالابردن رتبه سایت های با ارزش و کاربر محور کار می کنند. الگوریتم های جدید گوگل شامل الگوریتم BERT، الگوریتم تازگی محتوا، الگوریتم رقص گوگل، سندباکس گوگل، اولویت با نسخه موبایل، الگوریتم کبوتر و الگوریتم رنک برین هستند. پس می توان گفت برای اینکه سایت شما هم یکی از این پیشنهادات صفحه اول گوگل باشد، باید ابتدا با عملکرد این الگوریتم ها به خوبی آشنا شوید.

چگونه از الگوریتم ها برای سئو سایت استفاده کنیم؟
تکنیک های استفاده از کلمات کلیدی و لینک سازی و همچنین الگوریتم های پاندا و پنگوئن، از جمله موضوعاتی است که در زمینه سئو سایت بسیار مورد بحث قرار گرفته و گوش ما به شنیدن آن ها عادت کرده است. سئو سایت می تواند بسیار گسترده تر از این موضوعات باشد که بسیاری از وب مسترها از آن اطلاع ندارند.

یکی از این گزینه ها چگونگی تاثیر سئو در الگوریتم تازه سازی محتوا است. هدف اصلی این الگوریتم تازگی و بروزرسانی محتوا است، زیرا همیشه جدیدترین و بروزترین محتوا کاربران را راضی می کند. هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان می‌دهند. شما می توانید از این الگوریتم برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید. اول اینکه لازم است محتوای دارای رتبه سایت را با محتوای جدید به روز کنید. در تولید محتوا سعی کنید اولین باشید و همچنین تاریخ انتشار مقالات را پاک نکنید.

الگوریتم رقص گوگل سعی دارد در مدت حضور بر روی سایت، رفتار کاربر را دنبال کند. گوگل برای محتوای جدید سعی می کند برای دیده شدن بهتر، فرصتی در اختیار آن ها قرار دهد. از این رو سعی کنید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و با ارائه محتوایی عالی و زیبا کاربران را جذب کنید تا زمان بیشتری بر روی صفحه بمانند و گوگل رتبه شما را ارتقا دهد.

دیگر معیارهای گوگل برای سنجش سایت
با توجه به اینکه امروزه بیشتر کاربران از موبایل برای سرچ استفاده می کنند، گوگل برای رتبه بندی سایت شما تنها نسخه دسکتاپ را مورد بررسی قرار نداده و سعی می کند نسخه موبایل وب سایت را نیز مد نظر قرار دهد. برای اینکه رتبه بهتری داشته باشید لازم است محتوا، ساختار و کدهای نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان باشند همچنین باید به فوتر و سایدبار دقت کنید. ریسپانسیو نبودن از نظر سئو یک امتیاز منفی است.

یکی دیگر از معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها، موقعیت مکانی یا لوکیشن است که با الگوریتم کبوتر شناخته شده. سئوی محلی برای کسب کارهایی مانند کافی شاپ ها، رستوران ها و … کاربرد دارد. سئوی محلی کمک می کند تا بتوانید کسب و کار خود را به مشتری هایی که در همسایگی شما هستند معرفی کنید.

نمره منفی گوگل برای سایت ها
برای اینکه سایت خود را بر اساس موتور جستوجو گر گوگل بهینه کنید، لازم است بدانیم که موتور جستجوگر گوگل چه سایت هایی را اسپم می داند و به چه محتوایی نمره منفی می دهد. گوگل سایت هایی را که به صورت اتوماتیک و برای ایجاد هرزنامه بوجود آمده اند را به اسم سایت های اسپم شناسایی کرده و آن ها را نادیده می گیرد. گوگل سعی دارد به سایت های هک شده و همچنین سایت هایی که دارای متن یا کلمات مخفی شده در صفحه هستند نمره منفی در نظر بگیرد.

تولید محتوا کم و یا بی ارزش و همچنین تغییر مسیر و پنهان سازی از دیگر گزینه هایی است که گوگل آن ها را شناسایی کرده و به این دسته وب سایت ها نمره منفی داده و سعی می کند این نمره های منفی را در جستجوهای خود مد نظر قرار دهد. از دیگر مواردی که وب سایت نمره منفی می گیرد وجود لینک های غیر معمول و غیر طبیعی است. همچنین عدم یکتا بودن محتوا می تواند موجب نمره منفی دادن گوگل به وب سایت ها شود. پس اگر می خواهید که گوگل سایت شما را به عنوان سایتی معتبر شناسایی کند و در صفحات اول نمایش دهد توجه به این نکات الزامی است.