طراحی سایت استارت-آپ چیست؟

طراحی سایت استارت-آپ چیست؟

اگر شما یک طراح برنامه نویس و یا کاربر با تجربه هستید، فکر می کنید هیچ چیز بهتر از یه استارت آپ نمیتونه براتون کارساز باشه.
اما ممکنه سوالاتی برای برخی از افراد مطرح بشه: چجوری میشه یه ایده ی عالی در وب پیدا کرد؟ مراحل ساخت وب سایت چی هست؟ و مهمترین مساله این است که چجوری میشه تست کرد که آیا این سایت یه کسب و کار واقعی است یا نه؟

پس اگه شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دنبال راه اندازی یه کسب و کار اینترنتی برای خودشون هستن با ما همراه باشید.

 

چگونه وب استارت آپ طراحی کنیم؟
اینجا فرایند گام به گام طراحی سایت استارت آپ توضیح داده میشه:
1. تدارکات مورد نیاز رو برای مدیریت تیم خود در نظر بگیرید
2. فرضیه های شرکت رو بهینه سازی کنید
3. طرح پیشنهادی ارزشمندی که برای دیگران قابل درک است رو بنویسید
4. ایجاد لجیستیک وب سایت
5. یک وب سایت با وایر فریم “low-fidelity” طراحی کنید
6. مشتریان رو به سایت سوق بدید
7. برای ایجاد کارایی سایت، کد پشتیبانی رو اضافه کنید
8. “مشکل” ها و باگ های سایت رو با داده های مشتری تست کنید
9. “راه حل” ها رو با ساختن وب سایت high-fidelity” ” آزمایش کنید
10. کسب درآمد کنید

 

گام اول: لجستیک تیم رو ایجاد کنید

  • مدلهای کسب و کار رو مطالعه کنید

 

  • وبلاگ وردپرسی ایجاد کنید تا میزان پیشرفت مشتریان رو در اون مستند کنید

 

  • برای ارتباط افراد تیم با همدیگه از برنامه های اینترنتی مثل اسکایپ و تلگرام و یا آفیس های مجازی استفاده کنید.

 

گام دوم: فرضیه های شرکت رو بسازید و بهینه سازی کنید

  • فرضیه های مدل کسب و کار خودتون رو توی جدول مربوط به بیزنس مدل بنویسید

 

  • ویژگی های کلیدی برنامه ی محصولاتتون رو فهرست کنید

 

  • فرصت های بازار رو بسنجید. برای ارزیابی پتانسیل رشد بازار از گوگل ترند، گوگل اینسایت و فیسبوک استفاده کنید. رقبای خود رو بیابید و مواظبشون باشید.

 

  • محاسبه بازار موجود و ارزش مشتری

 

  • انتخاب نوع بازار (بازار موجود، جدید، بازجست)

 

 

گام سوم: یادداشت طرح پیشنهادی

  • اگه شما به راحتی نتونید علت وجودی خودتون رو توضیح بدید ، هیچ کدوم از مراحل بعدی اهمیت ندارن. به این فرمت خوب توجه کنید: “ما به  Xبرای رسیدن به هدف Y با انجام کارهای Z کمک می کنیم.”

 

  • وقتی که یه بیانیه ای یا طرحی در اون فرمت دارید، چند نفر دیگه رو پیدا کنید (مهم نیست که اون ها جزو بازار هدف شما هستن یا نه) و از اون ها بپرسید که آیا این بیانیه منطقی است یا نه.

 

  • اگر جوابشون منفی بود، بیشتر بهشون توضیح بدهید و از اون ها بخواید که اونچه متوجه شدن رو به طور خلاصه واستون بازگو کنن. اغلب افراد دیگه در ارائه ی یک طرح پیشنهادی با ارزش و قابل فهم نسبت به شما بهتر هستن.

 

گام چهارم: لجیستیک های وب سایت

  • برای شرکتتون نام دامنه بگیرید. البته این کار رو می تونید به شرکت های طراحی سایت مثل مستر وب بسپارید.

 

  • سپس اسمش رو ثبت کنید.

 

  • وقتی دامنه دار شدید، گوگل اپ رو در اون دامنه به صورت رایگان تنظیم کنید تا نام شرکت، ایمیل، تقویم و غیره در اون قرار بگیره.

 

  • نحوه ی کد گذاری رو یاد بگیرید.

 

برای کد نویس ها: هاست وب سایت رو تنظیم کنید

  • از سرورهای مجازی خصوصی استفاده کنید.

 

  • می تونید Apache یا  Nginxرو با میزبانی مجازی نصب کنید و چندین سایت رو علاوه بر سایر ابزارهای مختلف انتخاب شده البته با فرض داشتن مهارت های فنی مثل پایگاه داده MySQL اجرا کنید.

 

  • اگه در واقع یک اپ واقعی رو برنامه نویسی می کنید از “سرویس پلت فرم به عنوان یک سرویس” یا PAAS مثل Amazon Web Service استفاده کنید.

 

گام پنجم: وب سایت Low-Fidelity طراحی کنید

  • طراحی سایتتون بسته به نوع محصول شما ممکن است به سادگی یک صفحه اسپلش باشه: مثل طرح پیشنهادی، خلاصه سود و کسب اطلاعات بیشتر، پاسخ به یک نظرسنجی کوتاه، یا پیش سفارش

 

  • برای بررسی ها و فرم های پیش سفارش، از  Google Formsبه آسونی می تونید در سایت خود با حداقل برنامه نویسی استفاده کنید.

 

برای غیر کدنویس ها:

  • یه نمونه ی اولیه سریع درPowerPoint/Keynote بسازید یا

 

  • از Unbounce, Google Sites, Weebly, Godaddy, worpress  یا  Yolaاستفاده کنید

 

  • برای بررسی ها و فرم های پیش سفارش، Wufoo و  Google formsبه راحتی می تونن در سایت شما با حداقل نیاز به برنامه نویسی توی سایتتون قرار بگیرن.

 

برای کد نویس ها: از رابط کاربری استفاده کنید

  • یک ابزار نمونه سازی اولیه قالب وب سایت مثل JustinMind, Balsamiq رو انتخاب کنید

 

  • تعداد بسیار زیادی قالب آماده در سایت “sitedar.com” وجود داره که طراحی گرافیک و طراحی وب رو ارزون تر میکنه. گرچه این روش پیشنهاد نمیشه و مستر وب هم قالب ها رو کپی نمیکنه و فقط اون ها پیاده سازی میشن. اما استفاده از قالب و پیدا کردن طرح مورد علاقتون در وقت و هزینه ی شما صرفه جویی قابل توجهی می کنه.

 

  • از ابزارهای شبیه سازی وایرفریم وب سایت استفاده کنید

 

  • برای تست تعهد مشتری، یک فرم ثبت نام یا سفارش جعلی ایجاد کنید. یا مثلا یک صفحه “ویروسی” بسازید

 

  • در سایتتون از اسلاید شو استفاده کنید و ویدیو آپلود کنید

 

  • از رابط کاربری سایت یا همون user interface تست بگیرید. برای این کار می تونید از Usertesting  یا Userfy استفاده کنید.

 

گام ششم: مشتری را درگیر سایت خود کنید

  • سایت رو به مشتریان بالقوه ی خود نشون بدید، بخش مشتری رو آزمایش کنید و ترافیک رو به سایتتون هدایت کنید.

 

  • از آگهی ها، لینک های متنی یا گوگل ادوردز و جست و جوی طبیعی برای جذب بازدیدکننده ی بیشتر استفاده کنید.

 

  • از شبکه ی خود برای پیدا کردن مشتریان هدف استفاده کنید؛ از مخاطبین خود بپرسید «آیا کسی رو با فلان مشکل می شناسید؟ اگه آره، آیا می تونید این پیام رو به اون ها ارسال کنید؟ “و یه توصیف 2-3 جمله ای ارائه بدید؟

 

  • برای محصولات B2B، توییتر و  Quoraو حتی لینکدین جای خوبی برای پیدا کردن مشتریان هدف هستن. این ها رو اسپم فرض نکنید، اگه یه شرکت فعال هستید، می توانید در بعضی منابع به عنوان مرجع استفاده بشید.

 

  • برای ارسال ایمیل و ایجاد گروه ها می تونید از تلگرام و برخی از سایت های ارسال ایمیل انبوه استفاده کنید.

 

  • در سایتتون نظرسنجی آنلاین راه اندازی کنید

 

  • در مورد راحتی استفاده از سایت و رابط کاربری و همینطور محصولات خود از کاربران بازخورد بگیرید.

 

گام هفتم: ایجاد راه حل کامل تر

 

گام هشتم: آزمایش مشکلات مشتری با جمع آوری داده های مشتریان

  • از طریق وب آنالیتیکس زمان در سایت، منبع و بخش های پربازدید رو بررسی کنید. برای سایت اولیه خود، گوگل آنالیتیکس اطلاعات کافی رو با سریعترین راه اندازی فراهم می کنه. وقتی که شما از MVP اولیه خودتون خارج شدید، بهتره که از پلتفرم تحلیلی پیشرفته استفاده کنید.

 

  • برای سنجش رضایت کاربران از محصولاتتون حساب کاربری ایجاد کنید و در مورد ویژگی های جدید محصولاتتون از پیشنهادات اونها استفاده کنید.

 

  • سؤال های خاصی مثل “آیا چیزی مانع ثبت نام شما در سایت شده؟” یا “برای حل این موضوع چه چیزی نیاز هست بدونید؟” فیدبک های تاثیرگذارتری برای شما خواهد داشت.

 

  • در صورت امکان، آدرس های ایمیل کاربران رو جمع آوری کنید تا بتونید برای مکالمه های عمیق تر و نزدیکی بیشتر با آن ها تماس بگیرید.

 

گام نهم: راه حل مشتریان رو با ایجاد نسخه ی high-fidelity  سایتتون آزمایش کنید

  • وب سایتتون رو با اطلاعات آموخته شده در مرحله 5تا8 به روز رسانی کنید

 

  • به یاد داشته باشید کهHigh Fidelity” ” هنوز به معنی “محصول کامل” نیست. برای اینکه با اعتبار و حرفه ای به نظر برسید حتی باید کوچکترین محصول احتمالی خودتون رو هم مهم و با ارزش تلقی کنید.

 

  • همچنان به جمع آوری تجزیه و تحلیل مشتری ها ادامه بدید

 

  • باید هدفتون از چنین استارت آپی شنیدن این جمله باشه: “این محصول عالیه، اما کی می خواید محصول  Xرو اضافه کنید؟”

 

 

گام دهم و آخر: پول بگیرید

  • حتی قبل از آماده شدن برای جمع آوری پول یا داشتن یه محصول، یک فرم “پیش سفارش یا پیش خرید” رو در محل جمع آوری اطلاعات صورتحساب قرار دهید.

 

  • وقتی که شما آماده شروع شارژ محصولاتتون هستید؛ که احتمالا زودتر از وقتی بوده که فکر می کردید. از یه برنامه ی حسابداری مناسب برای جمع آوری هزینه ها و زیرمجموعه ها استفاده کنید.

 

 

طراحی سایت استارت-آپ چیست؟