پورتال چيست؟ طراحی پورتال یا خرید یک سایت آماده؟

پورتال چيست؟ طراحی پورتال یا خرید یک سایت آماده؟

پورتال یک پلتفرم مبتنی بر وب است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک رابط کاربری واحد جمع می کند و بیشترین اطلاعات را برای زمینه های خود در اختیار کاربران قرار می دهد. با گذشت زمان ، پورتال های وب ساده به سیستم عامل های پورتال تبدیل شده اند که از تجربه کاربران دیجیتال پشتیبانی می کنند.

پورتال ها بر اساس کاربران، اطلاعات سفارشی نمایش می دهند

پورتال ها در گذشته بیشتر با هدف ارائه محتوا ساخته می شدند. در مواجهه با حجم گسترده ای از اطلاعات موجود در اینترنت ، آسانترین راه برای یافتن اطلاعات اختصاصی ​​برای هر کاربر، یک مرکز اطلاعاتی انسانی است که به عنوان پورتال شناخته می شود. پورتال ها می توانند محتوای منتخب را به منظور ارائه تجربه سفارشی برای کاربران نمایش دهند.

نمونه هایی از پرتال ها:

  • پورتال بیمار
  • پرتال های دولتی
  • Intranets / Extranets / Workplace Portals
  • پورتال های مدیریت دانش
  • پرتال دانشجویی
  • پرتال های فروشنده

مفهوم اساسی پورتال

مفهوم اساسی و متحد برای هر نوع پورتال دسترسی شخصی است که براساس نقش کاربر اختصاصی یا فرض شده انجام می شود. به عنوان مثال ، شرکت ها به طور معمول چندین برنامه کاربردی دارند که کارمندانشان باید به آنها دسترسی پیدا کرده و از آنها به صورت روزانه استفاده کنند. مثلاً برنامه های داخلی سازمان، تقویم، نرم افزارهای ارتباطی برای ارسال و دریافت پیام، مشاهده وظایف و …

در این صورت اگر قرار باشد هر کارمند به طور مداوم از یک نرم افزار به نرم افزار دیگری رجوع کند، زمان و انرژی زیادی را هدر خواهد داد. بنابراین می توان با ایجاد و ساخت پرتال سازمانی، کلیه برنامه ها و امکاناتی که هر کارمند (بر اساس پست سازمانی و موقعیت) قرار است به آن دسترسی داشته باشد، این مشکل را حل کرد و به راندمان تیم ها افزود.

این شخصی سازی همچنین می تواند برای کاربران ناشناس هم وجود داشته باشد. به عنوان مثال سایتهای خرده فروشی پوشاک می توانند تعیین کنند که محصولات بر اساس اطلاعات ذخیره شده از بازدیدهای قبلی نمایش داده شوند ، حتی اگر کاربر حساب کاربری ایجاد نکرده باشد. برای مثال شما وقتی وارد یک سایت فروشگاهی پوشاک می شوید و از دسته بندی لباس های مردانه بازدید می کنید، سایت می تواند این رفتار شما را تحلیل کرده و در بازدیدهای بعدی، دسته بندی لباس های مردانه را در همان صفحه اول نمایش دهد. طوری که نیاز نباشد برای دستیابی به آن، مسیری را طی کنید.

از پورتال وب تا سکوی پورتال

امروزه ، یک کاربر متوسط ​​می تواند مشکل پیدا کردن محتوا را با موتورهای جستجو مرتفع کند. در واقع کاربر امروز اینترنت، از قدرت جستجو و تحلیل بیشتری نسبت به کاربر 10 سال پیش برخوردار است. این امر ، به علاوه قابلیت های اشتراک اطلاعاتی که توسط رسانه های اجتماعی ارائه می شود ، بدین معنی است که کاربر امروز چندان نیازی به مشاهده اطلاعات زیاد در یک مکان نیست. به دلیل اینکه می تواند با یک جستجوی ساده به چیزی که می خواهد برسد.

با این حال ، سه قدرت ویژه پورتال ها یعنی: ادغام ، ثبات و شخصی سازی – مؤلفه های اساسی بخش مهمی از تجارت امروز هستند! یعنی همان تجربه مشتری دیجیتال.

این سه قدرت ویژه پورتال ها، از تجربه مشتری دیجیتال به روش های زیر پشتیبانی می کنند:

1- قابلیت های ادغام به سازمان ها این امکان را می دهد تا سیستم ها و داده های مشتری را در آخر، متحد کنند.

2- تأکید بر ثبات در این سیستم های متحد، در ظاهر، نگاه و احساس مشترک القا می کند.

3- شخصی سازی از طریق ترکیبی از داده های بیوگرافی (مشتری ها چه کسانی هستند) و داده های رفتاری (چه کار هایی که در سایت انجام داده اند) به شرکت ها این امکان را می دهد تا بهترین شخصی سازی را داشته باشند.

محتوای پورتال

پورتال های وب دسترسی به انواع محتوا و خدمات اصلی را ارائه می دهند. پورتال ها تجربه آنلاین مدیریت شده ای را به شما ارائه می دهند و می توانند به عنوان نقطه شروع و بازگشت به افراد کمک ویژه ای کنند. در خصوص محتوایی که پورتال ها ارائه می کنند می توان گفت: محتوای پورتال به صورت پویا از طریق بانکهای اطلاعاتی ، ویندوز برنامه ها و حتی گاهی کوکی ها مدیریت می شود.

پورتال ها معمولاً شامل تقویم ها (Calendars) و لیست کارهای انجام شده (Todo lists) ، گروه های بحث و گفتگو (Forums)، اطلاعیه ها (Announcement) و گزارش ها (Reports) ، جستجوها ، کتاب های ایمیل و آدرس و دسترسی به اخبار ، هواشناسی ، نقشه ها و خریدها و همچنین سوابق فعالیت های شما هستند.

پورتال های وب اغلب اطلاعات را در کانال ها، صفحهات قابل تنظیم که در آن اطلاعات خاص یا یک برنامه ظاهر می شود ، ارائه می دهند. کانالها امکان طبقه بندی اطلاعات مورد علاقه را با طبقه بندی مطالب آسان می کنند.

مزایای پورتال نسبت به صفحات وب معمولی

پورتال های وب مزایایی نسبت به صفحات اصلی دارند. آنها می توانند نمایش های سفارشی و خاص برای کاربر ارائه دهند. به عنوان مثال ، پورتال وب دانشگاه می تواند بر اساس سِمَت شما (به عنوان مثال ، دانشکده ، دانشجویان ، کارمندان ، مدیر) مطالب اختصاصی را در اختیار قرار دهد. نقش ها (یا سِمَت ها) به پورتال کمک می کند تا امتیازات شما برای خواندن ، جستجو ، به روزرسانی ، اضافه کردن کانال ها و شخصی سازی مطالب را برای شما تعیین کند.

پورتال؛ یک نرم افزار کاملا هوشمند

پورتال از اطلاعات ذخیره شده در نقش ها برای ارائه مطالب و خدمات مناسب استفاده می کند. شما به عنوان کاربر می توانید با انتخاب کردن از مطالب و خدمات شخصی شده یک پورتال، محتوای خاص تر ایجاد کنید. بنابراین پورتال یک نرم افزار کاملا هوشمند است که می تواند بر اساس رفتار شما، محتوای مورد علاقه شما را در اختیارتان بگذارد.

افزایش همکاری و ارتباط بین افراد

پورتال وب یک راه حل مبتنی بر وب است که تعاملی هوشمندانه را برای افراد مختلف که درگیر یک تجارت هستند فراهم می کند. با گسترش این تعریف می توان گفت که یک پورتال، اشتراک گذاری اطلاعات مربوطه میان افراد ذیربط را امکان پذیر می کند. این باعث افزایش همکاری و ارتباط بین افراد می شود.

ادغام یکپارچه با وب سایت

زیبایی یک پورتال وب به خوبی توسعه یافته این است که یکپارچه با وب سایت شما ادغام می شود. این امر به نگاه، احساس و تجربه کاربر، یکنواختی مناسبی می دهد. همینطور به شفاف نگه داشتن امور کمک می کند و به شما امکان کنترل بهتر عملکرد را می دهد.

استفاده از پورتال آنلاین در هر زمان و مکانی

علاوه بر این ، می توانید آن را برای دسترسی از راه دور پیکربندی کنید. به این معنی که افراد در هر زمان و مکانی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. این امر به طور قابل توجهی در زمان صرفه جویی می کند.

خرید پورتال یا سفارش طراحی پورتال جدید

پورتال های آماده بسیاری در بازار وجود دارند که می توانید با جستجو و خرید آنها، از امکاناتشان استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که یکی از مهمترین ویژگی های پرتال، امکان سفارشی بودن آن است. به دلیل اینکه هر کسب و کار و سازمان، دارای شرایط متفاوتی است، بنابراین خریداری یک محصول عمومی ممکن است با نواقصی برای شما همراه باشد. بنابراین توصیه می شود پورتال جدید خود را بر اساس نیازهایتان طراحی کنید و یا پرتال عمومی که قابلیت تغییر و سفارشی سازی زیادی داشته باشد را انتخاب کنید.

 

پورتال چيست؟ طراحی پورتال یا خرید یک سایت آماده؟