ممکنه مردم به دلایل خیلی ساده ای از یه سایتی بدشون بیاد. مستر وب تو این مقاله بعضی از این دلایل رو بررسی میکنه.
- سرعت بارگذاری سایت بسیار پایین است
باید با واقعیت روبرو بشید، ما تو جهانی زندگی می کنیم که راضی کردن مشتری اهمیت زیادی داره. اگه سایتتون تا 3 ثانیه بارگذاری نشه، به احتمال زیادی بازدیدکننده هاتونو از دست میدید. میتونید با تغییر اندازه تصاویر سرعت سایتتونو افزایش بدید. تو اسلایدرتون بیشتر از 3 تا اسلاید نذارید، تعداد عکسهای هر صفحه رو کم کنید، CSS و جاوااسکریپتتونو فشرده کنید و تعداد افزونه هایی که تو پس زمینه کار می کنن رو محدود کنید (مثل ویدئو، موسیقی، فلش و غیره).
- URLهای پیچیده – خیلی طولانی یا بی معنی
اگه آدرستون به یاد مردم نمونه، مردم هم ازش دیدن نمیکنن. سایتهایی مثل روز-بارانی//فروش/محصولات چرمی/محصولات/yoursite.com یا سایتهای بی معنی مفهوم که از این هم بدترند، مثل 134=$/طبقه بندی/yoursite.com. URLهاتونو مدیریت کنید و سعی کنید آدرسهای صفحات ساده باشند، مثلا مدل روز بارانی/yoursite.com با برنز/چرم/yoursite.com.
- روی گوشی تلفن همراه افتضاح دیده میشه
تا حالا شده این سایتهای سه ستونی رو با گوشیتون ببینید؟ به سختی میشه روی گزینه هاشون کلیک کرد. درسته؟ سایت های واکنشگرا، بسته به دستگاهی که داره استفاده میشه، تعیین میکنه که سایت با یه ستون دیده بشه یا دوتا یا سه تا. اینطوری سایتتون میتونه تو همه دستگاهها شیکل و منظم به نمایش دربیاد.
- جهتیابی ضعیف و صفحات استاندارد
من خودم بیشتر از همه از این یکی متنفرم. تا حالا شده یه سایتی ببینید و بخواهید که بعدا دوباره برگردید، اما دیگه نتونید اون صفحه رو پیدا کنید؟ تقصیر حافظتون هم نباشه….به احتمال زیاد بخاطر اینه که جهتیابی سایت سازمان یافته نیست. جهتیابی های ناپایدار، لینکهایی که به صفحاتی باز میشن که تو فهرست وجود ندارن و ستونهای کنار سایت که تو بعضی صفحات هستن و تو بعضی صفحات ناپدید میشن، همه میتونن باعث کم شدن بازدیدکننده های سایتتون بشن.
- سایتتون زیادی فروشنده است
مردم وقتی یه سایت باز میکنن میخوان اطلاعات به دست بیارن، نه اینکه مدیر سایت از خودش تعریف کنه که بهترینه و محصولاتش درجه 1 و فلان و بهمان. این حرفای فروشنده معابانه رو کنار بذارید و از اطلاعات مفید استفاده کنید. میخواهید کاربر رو به خریدار تبدیل کنید؟ پس باید یه مشکل رایج رو حل کنید تا اعتماد کاربرهاتونو بگیرید.
- فرم تماستون طولانیه
اسم، ایمیل و پیام – فقط همین. مردم فرم های طولانی رو پر نمی کنن، پس فرمتونو ساده نگهدارید و فقط نکات ضروری رو بنویسید. شماره تلفن کاربر، کد پستی، شماره فکس و این قبیل چیزها که به درد شما نمیخوره.
- جملات طولانی و صفحات طولانی
سریع برید سر اصل مطلب. رمان که نمی نویسید. مردم میخوان اطلاعات مورد نیازشونو تو کمترین زمان ممکن بدست بیارن. پس بی خودی بهش شاخ و برگ ندید. پاراگرافهاتون کوتاه باشن، کنار موارد فهرستها خط تیره بذارید و متن رو با تیترهای فرعی به قسمتهای کوتاهتر تقسیم کنید.
- صفحاتتون زیادی پر شدند
اگه میخواهید تو سایتتون فاجعه بیافرینید، همه چیزو تو یه صفحه بذارید. قرار نیست تو تک تک صفحات عضویت خبرنامه، دکمه لایک فیسبوک، آخرین پست وبلاگ، محصولاتی که برای فروش روی سایت گذاشتید، لیک صفحه ارتباط با ما و اسلایدشوی کوچیک از آخرین اخبار شرکتتون داشته باشید.
- موضوعات درهم
من این مورد هم زیاد دیدم. در واقع حتی یه مشتری هم ندیدم که مرتکب این اشتباه نشه. میدونم الآن چه سوالی تو ذهنتونه. حتما میخواهید بگید خب یه سایت توریستی که اسلاید عکس سفرهاشو میخواد بذاره و یه وبلاگ هم داشته باشه درباره دست اندرکارهاشون و یه شرح حال کوتاهی هم راجع به هر کدوم بنویسه و از همه مهمتر اینکه URL صفحه اسم این اشخاص باشه نه اسم شرکتشون، حالا چی؟ این میشه چهارتا سایت تو یه سایت.
- سایت شما سرزمین رویاها نیست
البته این یکی نمیتونه باعث بشه مردم سایتتونو ترک کنن، ولی باعث میشه که هیچ وقت سایتتونو نتونن پیدا کنن. نباید فقط یه سایت بسازید و بعد از یه مدت به دست فراموشی بسپریدش تا خاک بخوره. فکر نکنید همین که بسازیدش کافیه و دیگه مردم خود به خود میان به سایتتون و میبیننش. شما باید سایت و صفحاتشو به گوگل وصل کنید، باید یه نقشه سایت داشته باشید و صفحاتتونو با سئوی درون صفحه (که تو مقالات قبلی مستر وب راجع بهش زیاد نوشتیم)، بهینه کنید. اگه یکم هم از بازاریابی استفاده کنید بد نیست.
خب، همونطور که میبینید، خیلی وقتها یه کار ساده که فکرشم نمی کنید میتونه باعث فراری دادن بازدیدکننده ها بشه. اما اگه یکم سعی کنید و روی کارهای درست تمرکز داشته باشید، میتونید بازدیدکننده هاتونو روی صفحاتتون نگهدارید و کاری کنید که حتی بعدا هم به سایتتون مراجعه کنند.