کلید طلایی طراحی تجربه کاربری مؤثر

کلید طلایی طراحی تجربه کاربری مؤثر

تو طراحی تجربه کاربری یکسری عوامل پنهانی هستند که اونها تعیین میکنند آیا شما یه مشکل رو حل کردید یا باعث بروز یه مشکل جدید شدید.
چند روز پیش داشتم یه مقاله در مورد تجربه کاربری میخوندم، نویسنده میگفت کورتانا (یه برنامه ویندوز 10 که کارهای افراد رو به صورت صوتی بهشون یادآوری میکنه)، برخلاف قصدی که مایکروسافت از طراحیش داشته، سرِ کار کارایی خیلی کمتری داره و این هم بخاطره شرایطه. قسمتی از متن رو براتون عینا ترجمه کردم:
“اول اینکه کورتانا سرِ کار باعث میشه کارمندها بیشتر از اطرافیانشون فاصله بگیرند و مرزهای بزرگتری برای محدوده شخصیشون بذارن. از اونجا که همه میخوان زندگی خصوصیشون خصوصی بمونه، اونوقت سر کار هم باید فضاشون خصوصی بمونه. تحقیقات اخیر نشون میده که تلاش برای خصوصی نگهداشتن کار و زندگی به ذهن فشار زیادی میاره. وقتی مردم کورتانا رو بخوان اونطوری استفاده کنند که مایکروسافت تو اهدافش در نظر گرفته، اوضاع بدتر هم میشه.
دوم اینکه وقتی کارمندها از دستیار مجازی کورتانا استفاده میکنند، بنا به شرایطی که کورتانا بوجود میاره، طوری رفتار میکنند که انگار پادشاه یا ملکه محل کارشون هستن، نه حقوق بگیری که باید کار کنه. چون تعاملات صوتی این برنامه ایجاب میکنه که کارمندها یه محل شخصی برای خودشون داشته باشن، در حالی که چنین چیزی ندارند. عموما کارمندهای عادی همه با هم در یک محل مشترک کار میکنند، به علاوه چون ما حیوانات اجتماعی هستیم به تبعیت از قوانین نانوشته محل کارمون متمایلیم.”
خلاصه اینکه اکثر ما زیاد راحت نیستیم که از یه روبات روی میزمون دستور بگیریم.

کلید طلایی طراحی تجربه کاربری مؤثر