Ui و Ux چه هستند و چه تفاوت هایی دارند

Ui و Ux چه هستند و چه تفاوت هایی دارند

ui و ux چیست؟ ui و ux چیه؟ ui و ux دیزاینر چیست؟ تفاوت ui و ux، آموزش ui و ux، احتمالا به دنبال جواب این سوالات و درک بهتری از یوآی و یوایکس هستید، پس با من در مستر وب همراه باشید تا به سوالات شما به صورت کامل و جامع پاسخ بدم.

UI چیست؟

به زبان ساده، رابط کاربری (Ui) هر چیزی است که کاربر ممکنه برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن ارتباط برقرار کنه. این موارد شامل صفحه نمایش و صفحه لمسی، صفحه کلید، صدا و حتی نور است. برای درک تکامل UI، بهتره کمی بیشتر در مورد تاریخچه آن و چگونگی تبدیل آن به بهترین شیوه ها و یک حرفه بدونین.

بخش اول: طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری یکی از عوامل کلیدی در تجربه کاربری وبسایت است. برای بهتر شدن رتبه وبسایت خود در گوگل، نیاز دارید تا طراحی رابط کاربری خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهید. در ادامه به برخی نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم:

۱. رعایت استانداردهای طراحی

در طراحی رابط کاربری وبسایت خود، باید به استانداردهای طراحی پیشرفته توجه کنید. از جمله این استانداردها می‌توان به استفاده از ترکیب رنگ‌های مناسب، قابلیت ناوبری آسان، و طراحی زیبا و جذاب اشاره کرد. با رعایت این استانداردها، تجربه کاربری کاربران در وبسایت شما بهبود می‌یابد و به دلیل کیفیت بالا، احتمال رتبه‌بندی بالا در نتایج جستجوی گوگل نیز افزایش می‌یابد.

۲. بهینه‌سازی سرعت بارگذاری

یکی دیگر از عوامل مهم در رتبه‌بندی وبسایت در گوگل، سرعت بارگذاری صفحات است. اگر وبسایت شما زمان طولانی برای بارگذاری داشته باشد، احتمالاً کاربران به سرعت ترک وبسایت شما می‌کنند و این امر می‌تواند تأثیر مستقیم در رتبه‌بندی شما داشته باشد. برای بهبود سرعت بارگذاری وبسایت خود، می‌توانید از روش‌هایی مانند کاهش حجم تصاویر، بهینه‌سازی کدها و استفاده از سیستم‌های کشینگ استفاده کنید.

تاریخچه مختصری از رابط کاربری

در دهه 1970، اگر می خواستین از رایانه استفاده کنین، مجبور بودین از رابط خط فرمان استفاده کنین. رابط های گرافیکی مورد استفاده امروز هنوز به صورت تجاری وجود نداشت. برای کار با رایانه، کاربران باید از طریق زبان برنامه نویسی ارتباط برقرار می کردن و برای انجام یک کار ساده به کدهایی احتیاج داشتن و ظاهراً این کد ها بی نهایت بود.

در دهه 1980 اولین رابط کاربری گرافیکی (GUi) توسط دانشمندان کامپیوتر در زیراکس PARC ساخته شد. با این نوآوری پیشگامانه، کاربران می تونستن با ارسال بصری دستورات از طریق آیکون ها، دکمه ها، منوها و کادرهای انتخاب، با رایانه های شخصی خود ارتباط برقرار کنن.

این پیشرفت تکنولوژی به این معنی بود که هر کسی می تونست از کامپیوتر استفاده کنه، بدون اینکه نیاز به کدنویسی داشته باشه، و این شد که انقلاب رایانه شخصی آغاز شد. نقش طراح رابط کاربری مانند هر فناوری در حال رشد، در سیستم ها، تنظیمات برگزیده و انتظارات تکامل یافته و قابلیت دسترسی به دستگاه ها بیشتر و بیشتر مطلوب شد.

اکنون طراحان رابط کاربری نه تنها روی رابط های رایانه ای بلکه تلفن های همراه، واقعیت افزوده و مجازی و حتی رابط های “نامرئی”یا بدون صفحه (که به آن UI صفر نیز گفته میشه) مانند صدا، وضعیت و نور کار می کنن. طراح UI امروزی تقریباً فرصت های نامحدودی برای کار بر روی وب سایت ها، اپلیکیشن های تلفن همراه، فناوری های پوشیدنی و دستگاه های هوشمند خانگی دارن. تا زمانی که رایانه ها بخشی از زندگی روزمره باشن، نیاز به استفاده از رابط هایی است که کاربران رو در هر سنی، زمینه ای و تجربه فنی قادر به استفاده از آن کنه.

طراحی رابط کاربری برای کاربران

رابط های کاربری نقاط دستیابی کاربران در تعامل با طرح ها هستن.

آن ها در سه قالب ارائه میشن:

1- رابط کاربر گرافیکی (GUi): کاربران با نمایش های تصویری در پانل های کنترل دیجیتال ارتباط برقرار می کنن. کامپیوتر رومیزی یک رابط کاربری گرافیکی است.

2- رابط های کنترل شده صدا (VUis): کاربران از طریق صدای خود با اینها ارتباط برقرار می کنن. بیشتر دستیارهای هوشمند: به عنوان مثال، Siri در iPhone و Alexa در دستگاه های آمازون VUi هستن.

3- رابط های مبتنی بر وضعیت: کاربران از طریق حرکات بدنی با فضاهای طراحی سه بعدی درگیر میشن: به عنوان مثال، در بازی های واقعیت مجازی (VR).

برای طراحی بهتر UI ها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

کاربران به سرعت طرح ها رو قضاوت می کنن و به قابلیت استفاده و مورد پسند بودن آن ها اهمیت میدن. آن ها به طراحی شما اهمیتی نمیدن، بلکه به راحتی و با حداقل تلاش به انجام وظایف خود اهمیت میدن. بنابراین طراحی شما باید “نامرئی” باشه: کاربران نباید روی آن تمرکز کنن، بلکه باید کارهای خود رو انجام بدن: به عنوان مثال، سفارش پیتزا در برنامه Domino’s Zero Click.

بنابراین، زمینه ها و جریانات کاربری کاربران خود رو درک کنین (که می تونین از طریق نقشه سفر مشتری پیدا کنین)، تا بهترین و بصری ترین Ui هایی رو تنظیم کنین که تجربه های بی نظیری رو ارائه میدن. رابط کاربر نیز باید لذت بخش باشه (یا حداقل رضایت بخش و عاری از سرخوردگی باشه).

هنگامی که طراحی شما نیازهای کاربران رو پیش بینی می کنه، آن ها می تونن از تجربه های شخصی بیشتری برخوردار بشن. آن ها رو خوشحال کنین، تا حضور در وبسایت شما رو ادامه بدن. عناصر گیمیفیکیشن (gamification) می تونن طراحی شما رو سرگرم کننده تر کنن.

رابط کاربر باید با ارزش های برند ارتباط برقرار کرده و اعتماد کاربران رو تقویت کنه. طراحی خوب، طراحی احساسی است؛ کاربران احساسات خوب رو با برند هایی مرتبط می کنن که در همه سطوح با آن ها صحبت کنه و جادوی تجربه های لذت بخش و بی وقفه رو زنده نگه داره.

UX چیست؟

تجربه کاربر یا UX به عنوان نتیجه بهبودهای UI تکامل یافته است. هنگامی که موضوعی برای تعامل کاربران وجود داره، مثل تجربه آن ها که چه مثبت باشن، چه منفی یا خنثی، احساس کاربران رو تغییر میده.

این یک تعریف گسترده است که می تونه شامل هر تعامل احتمالی شخص با یک محصول یا خدمات باشه نه فقط یک تجربه دیجیتالی. برخی از متخصصان UX فراخوانی تجربه مشتری در این زمینه رو ترجیح دادن و برخی دیگه گامی فراتر رفته و به سادگی از این رشته به عنوان طراحی تجربه یاد می کنن.

تعریف اصلی نورمن از UX علی رغم اینکه چه نامیده بشه، در هسته اصلی هر طراحی تجربه فکری قرار داره و شامل همه چیز است و همیشه حول محور انسانیست که با آن تعامل داره. برای فهمیدن اینکه چه چیزی یک تجربه رو خوب می کنه، پیتر مورویل تصویری عالی برای برجسته کردن آنچه در طراحی مؤثر UX وجود داره، ایجاد کرد.

این “لانه زنبوری قابل استفاده” پایه ای برای بهترین روش ها برای متخصصان UX است تا تلاش های آن ها رو به سمت تماس با کاربر هدایت کنه، از جمله:

  • چگونه کاربران محصول شرکت شما رو کشف می کنن
  • توالی اقداماتی که هنگام تعامل با رابط انجام میدن
  • افکار و احساساتی که هنگام تلاش برای انجام وظیفه در آن ها بوجود میاد
  • برداشت هایی که به طور کلی از تعامل بدست میاد

طراحان UX باید از مهم مطمئن باشن که شرکت محصول یا خدماتی رو ارائه میده که نیازهای مشتری رو برآورده می کنه و به آن ها امکان میده به صورت یکپارچه به نتیجه مطلوب خود برسن. طراحان UX با طراحان UI، محققان X، بازاریابان و تیم های تولیدی همکاری نزدیک دارن تا کاربران آن ها رو از طریق تحقیق و آزمایش درک کنن. آن ها از بینش های به دست آمده برای تکرار و بهبود مستمر تجربیات، هم بر اساس تحقیقات کمی و هم کیفی کاربر استفاده می کنن.

بخش دوم: تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری وبسایت شما یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی گوگل است. در ادامه به برخی نکات برای بهبود تجربه کاربری در وبسایت خود می‌پردازیم:

۱. طراحی ساده و قابل فهم

طراحی وبسایت شما باید ساده و قابل فهم باشد. کاربران باید به راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و بدون هیچ گونه پیچیدگی، وبسایت را به خوبی استفاده کنند. برای این منظور، از قالب‌ها و رابط‌های کاربری ساده و با استفاده از نمادها و تصاویر مناسب استفاده کنید.

۲. بهبود تجربه در دستگاه‌های مختلف

در دنیای امروز، بیشتر مردم از طریق دستگاه‌های مختلفی نظیر تلفن همراه و تبلت به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین، باید وبسایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که در تمام دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده شود و تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران ارائه کند.

تفاوت بین Ui و Ux چیست؟

در ابتدایی ترین سطح، رابط کاربری از تمام عناصری تشکیل شده که شخص رو قادر می سازه با یک محصول یا خدمات ارتباط برقرار کنه. از طرف دیگه، UX تجربه ایه که فرد در تعامل با آن محصول یا خدمات بدست میاره. به عنوان مثال گوگل رو در نظر بگیرین؛ رابط معروف آن «اسپارتان» نشان میده که چگونه یک تجربه عالی نیازی به زنگ و سوت نداره.

Google با تمرکز بر روی کاربر می دونه آن ها وقتی از یک سایت بازدید می کنن، به دنبال یک چیز هستن: اطلاعات و البته این اطلاعات رو به سرعت می خواهند. این واقعیت که گوگل یک مفهوم کاملاً پذیرفته شده است، نشان میده که شرکت نوعی چقدر تجربه و انتظار رو ارائه می دهد. یک شخص به دنبال هر چیزی که باشه، در یک چشم به هم زدن به آن دسترسی پیدا میکنه و امروزه تعداد کمی موتور جستجو دیگه زنده موندن.

تصور کنین هر بار که در Google جستجو می کردین، 15 ثانیه طول می کشید تا نتیجه بگیرین دیگه نمی تونستین فوراً پاسخ سؤال خود رو پیدا کنین. حتی اگه رابط کاربری ثابت بمونه، تجربه شما با Google به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم و نظراتی که از افراد متخصص گرفتم، تفاوت های بین Ui و Ux رو در موارد زیر خلاصه کردم:

UX بر تجربه کاربر در حل یک مشکل متمرکز شده، UI در چگونگی ظاهر و عملکرد محصول تمرکز داره.

با مشکلی شروع می کنم که باید حل بشه، طراحی UX بر روی مواردی تمرکز داره که بر تجربه کاربر در حل آن مشکل تأثیر مثبت یا منفی دارن. طراحی UI بر نحوه ظاهر و عملکرد محصول متمرکز شده است. رابط کاربری تنها بخشی از آن تجربه است. تشبیه رستوران رو که از دیگران شنیده ام دوست دارم: UI میز، صندلی، بشقاب، لیوان و ظروف است؛ UX شامل همه چیز از جمله غذا، خدمات، پارکینگ، نور و موسیقی است.

  • یک طراح UX به جنبه های مفهومی فرآیند طراحی توجه داره، و طراح UI روی عناصر ملموس تر متمرکزه

نظرات متداول میگن اگه UI رو طراحی می کنین و شخصی از طریق UI محصولی رو تجربه می کنه، شما به یک طراح تجربه کاربر تبدیل شدین. با این حال، شاید بتوان گفت طراحی خانه شما رو به یک معمار تبدیل می کنه، و تعمیر شیرآب شما رو به یک لوله کش تبدیل می کنه.

اما یک نظر حرفه ای، “طراح تجربه کاربر” رو دارای یک معنا و مجموعه خاصی از مهارت ها میدونه، که مبتنی بر جامعه عملی است که بیش از 20 سال به عقب برمی گرده. در این جهان، یک طراح تجربه کاربر به جنبه های مفهومی فرآیند طراحی توجه داره و طراح UI رو به عناصر ملموس تر متمرکز می کنه.

جیسون مسوت تفاوت (و همپوشانی) بین UX و UI رو به بهترین شکل در مدل “الماس دوتایی” خود توصیف می کنه. در این مدل، طراح UX مهارت های عمیقی در استراتژی، تحقیق، معماری اطلاعات و طراحی تعامل داره. طراح رابط کاربری (که امروزه به عنوان طراح محصول دیجیتال در سیلیکون ولی تغییر نام داده) در طراحی تعامل مهارت هایی نیز داره.

با این حال، تمرکز آن ها به سمت مواردی مانند طراحی اطلاعات، طراحی حرکت و برند متمایل است. در حالی که برخی از افراد ادعا می کنن در همه زمینه ها تخصص عمیق دارن که این مورد بسیار نادر است. از این گذشته، اگه ادعا می کنین در هر کاری متخصص هستین، احتمالاً در هیچ کاری تخصص ندارین.

  • هیچ تفاوتی بین طراحی UX و UI وجود نداره زیرا با یکدیگه قابل مقایسه نیستن.

من این سؤال رو مدام می شنوم و چندین بار به آن پاسخ دادم. در نهایت به این نتیجه رسیده ام که هیچ تفاوتی بین طراحی UX و UI وجود نداره، زیرا آن ها با یکدیگه قابل مقایسه نیستن. مثل اینه که بپرسین،”تفاوت رنگ قرمز با مواد شیمیایی که رنگ از آن ساخته شده چیست؟” فرقی نداره.

رنگ قرمز از انواع مختلف مواد شیمیایی تشکیل شده که وقتی با هم ترکیب میشن رنگ قرمز ایجاد می کنن. همانطور که تجربه کاربری از مجموعه ای از اجزای مختلف تشکیل شده، طراحی رابط کاربری فقط یکی از آن هاست که وقتی با هم ترکیب میشن تجربه کاربر رو شکل میدن.

در اینجا چند سؤال دیگه برای نشان دادن مفهوم نظرم آوردم:

  • تفاوت MacBook با شکل کلیدهای صفحه کلید چیست؟
  • تفاوت چای با نوع ماده ای که کیسه چای از آن ساخته شده است چیست؟
  • تفاوت اتومبیل با رنگ نقاشی آن چیست؟

اگه در مورد یک کیک خوشمزه صحبت کنیم، UI آرد، بشقاب ها، طعم، ظروف ارائه است.

UX دلیل اینه که ما در مرحله اول کیک رو سرو می کنیم و اینکه چرا ترجیح میدیم آن رو بخوریم نه همبرگر.

  • UI پلی است که ما رو به جایی که می خواهیم میرسونه، UX احساسی است که هنگام رسیدن به آن مقصد داریم.

من فکر می کنم یکی از مهم ترین مواردی که باید در ذهن داشته باشیم، در دنیای هوشمندانه مصنوعی که به سرعت در آن پرواز می کنیم، اینه که UI دیگه فقط یک سری دکمه های منتقل شده به چهار گوشه صفحه نیست و UX اینگونه نیست فقط یک نمونه اولیه مبتنی بر صفحه برای افزایش مشتری در یک صفحه فرود باشه. همچنین اکنون می توان گفت که صدا و تعامل ما با آنچه دستگاه فکر می کنه در هر زمینه خاصی میگیم یا می خواهیم قدرتمند شده.

UI پلی است که ما رو به جایی که می خواهیم بریم میرسونه، UX احساسی است که وقتی به آنجا می رسیم، وقتی پل خوب ساخته شده یا به شدت سقوط می کنه احساس می کنیم. همچنین داشتن یک تجربه کاربری خوب بدون رابط کاربری نیز ممکنه. در واقع، اگه تجربه واقعاً خوب باشه، اغلب کاربران حتی نمی دونن که رابط کاربری وجود دراه.

به خاطر داشته باشین که همیشه در حال ایجاد UX هستیم، چه در پشت صفحه کلید، چه در فروشگاه مواد غذایی، چه در محل کار خود و چه در آزادراه. خلاصه، بدون توجه به اینکه به Ui نیاز دارین یا نه، در ایجاد UX عالی برای مردم تلاش گسترده ای انجام بدین.

  • UI بر روی محصول متمرکز شده، یک سری عکس های فوری در زمان. تمرکز UX بر روی کاربر و سفر وی از طریق محصول است.

من خیلی درگیر این تمایز نمیشم، زیرا آن ها اغلب به جای یکدیگه استفاده میشن. با این حال، وقتی بیشتر فکر میکنم، متوجه میشم که رابط کاربر بر روی محصول متمرکزه، یک سری عکس های فوری در زمان. تمرکز UX بر روی کاربر و سفر وی از طریق محصول است، UI به مشخصات صفحه نمایش تمایل داره و بر روی برچسب ها، سبک بصری، دستورالعمل ها و ساختار تمرکز میکنه.

Ux راهی است برای عبور از یک محصول، فرار از صفحه نمایش و بیان تجربه و انگیزه های کاربر، UI با محدودیت ها کنار میاد، UX آن ها رو به چالش می کشه.

  • UX شامل تمام تجربیاتی است که شخص با یک محصول یا خدمات داره، در حالی که رابط کاربری ابزار تعامل افراد با یک محصول یا خدمات است.

تجربه کاربر (Ux) تعامل و تجربه کاربران با محصولات و خدمات یک شرکت است.

برای کسب بینشی در مورد UX، باید راجع به نکات مثبت و منفی یک تجربه و استفاده از این آموخته ها برای ایجاد پیشرفت هایی که بر تجربه کاربر تأثیر مثبت میذارن، تحقیق کنین. به سفارش آنلاین غذا فکر کنین، UX شامل تعاملات کاربر با ثبت سفارش در وب سایت یک شرکت، تجربه فروشگاهی هنگام سفارش و همچنین رضایت از غذاست.

رابط کاربری (Ui) پلتفرم خاصی است که کاربران با آن ارتباط برقرار می کنن. به عنوان مثال، UI می تونه با مفاهیم سنتی مانند عناصر طراحی بصری مانند رنگ و تایپوگرافی سروکار داشته باشه.همچنین می تونه عملکرد صفحه نمایش ها یا سیستم های غیرمتعارف بیشتری مانند سیستم های مبتنی بر صدا رو بررسی کنه.

برای ادامه با مثال سفارش آنلاین غذا، UI روی طراحی بصری صفحه هایی که کاربر با آن ارتباط برقرار می کنه، تمرکز داره، مثل اینکه با چه رنگی می توان دکمه سفارش رو ساخت و آن رو در کجای صفحه قرار داد.همچنین می تواند شامل هر گونه رابطی باشه که کاربر می تونه بوسیله آن با فروشگاه تماس بگیره.

دیگه از این روانتر نمیشه تفاوت این دو رو نوشت، امیدوارم این مقاله از من در مستر وب برای شما مفید بوده باشه

Ui و Ux چه هستند و چه تفاوت هایی دارند