در SEO شما نمی توانید UX را نادیده بگیرید !

در seo شما نمی توانید UX را نادیده بگیرید !

گاهی اوقات بهینه سازان موتورهای جستجو چنان درگیر جزئیات کار می شوند که هدف اصلی هر وب سایت را فراموش می کنند.

تنها انجام فعالیت هایی که باعث دوست داشتن الگوریتم های گوگل میشود تا در صفحه نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشیم کافی نیست بلکه علاوه بر سئو سایت ارائه اطلاعات به انسان های واقعی و همین کاربران وبسایت ما است. و با رعایت این موارد به کیفیت و هم نتیجه ای مطلوب گرفتن ختم می شود.

این یک منطق ساده است: اگر یک بازدیدکننده  و کاربر از سایت شما گیج یا ناامید شده باشد، قبل از هر اقدامی که می تواند شامل خرید، پر کردن یک فرم ، تماس با شما و یا حتی خواندن یک مقاله باشد، از انجام تمام این موارد صرف نظر کرده و سایت شما را خواهد بست .

به همین خاطر است که تجربه کاربری یا همان UX باید برای بهینه سازان و متخصصین سئو مهم باشد. و تجربه کاربری با کیفیت در رتبه بندی شما لحاظ شده و باعث رشد رتبه میشود.

SEO و UX دقیقا چیست؟

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً از قبل تجربه کار در مورد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می دانید.

به عبارت ساده تر، این فرآیند رتبه بندی یک صفحه وب در بالاترین رتبه در SERP (صفحات نتایج موتورهای جستجو) برای پرس و جوهای مرتبط است، در نتیجه ترافیک را برای وبسایت شما افزایش می دهد و باعث دیده شدن کسب و کار شما و همچنین کسب درآمد قابل توجهی نیز میشود.

سئو فقط بر روی ترافیک گرفتن بدون پرداخت به ازای کلیک است و کاملا ارگانیک در جستجو گوگل دیده میشوید.

مطالعه کنید : جهت اطلاعات درباره تبلیغات گوگل ادز کلیک کنید.

اصطلاح مهم دیگری که ممکن است با آن آشنایی نداشته باشید، تجربه کاربری (UX) است که به تجربه یک شخص در هنگام استفاده از وب سایت شما اشاره دارد.

سوالاتی که هنگام تجربه کاربری ممکن است به وجود بیاید موارد زیر است :

  • آیا استفاده از وبسایت آسان است یا گیج کننده؟
  • آیا از نظر زیبایی قابل تامل است یا از نظر بصری نامرتب؟
  • آیا وب سایت من کارآمد و مفید است یا بی نظم و کند؟
  • آیا به راحتی اطلاعاتی را که کاربران می خواهند ارائه می کند یا باید برای آن جستجو کنند؟

پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه مشخص می کند که آیا شما UX خوب یا بد دارید.

اما UX چه ربطی به سئو دارد؟ به عنوان یک متخصص سئو، آیا این موارد را باید در نظر بگیرید؟

جواب مستر وب قطعا بله است : SEO و UX عملکردهای یکدیگر هستند و به طور اجتناب ناپذیری در هم تنیده شده اند و با یکدیگر مرتبط هستند.

حتی می‌توانید ادعا کنید که هر جستجوی انجام‌شده یک تجربه کاربری است، جایی که انتظارات در مورد نتایج با واقعیت در تعامل است. برای انجام خوب سئو، باید یک طرز فکر UX را نیز در نظر بگیرید.

UX چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

در ابتدایی ترین سطح خود، گوگل تنها یک کار را انجام می دهد: ارائه بهترین پاسخ ممکن برای جستجوگران.

برای انجام این کار، غول موتور جستجو همیشه در حال تلاش است و به دنبال ایجاد یک الگوریتم دقیق تر و کامل تر است که هدف کاربر، زمینه، و سیگنال های بی شمار دیگری را برای بهبود نتایج جستجو درک کند.

چندین به روز رسانی الگوریتم، از جمله پاندا در سال ۲۰۱۱، پنگوئن در سال ۲۰۱۲، مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳، و RankBrain در سال ۲۰۱۵، شامل ابزارهای پیچیده ای برای ارزیابی ارزش صفحه و تجربه کاربری می شود.

سپس این امتیاز تجربه در کنار سایر مراحل سئو مانند بک لینک ها و کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی کلی در نظر گرفته می شود.

یک بار دیگر جهت تایید برای افراد متخصص سئو ، امتیازات UX در رتبه بندی کلی SEO لحاظ می شود پس این بخش را جدی بگیرید.

گوگل به طور باور نکردنی بر کاربر متمرکز است و از یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوظهور برای تعیین اینکه کدام صفحات وب بهترین پاسخ را به جستجو ارائه می دهند، استفاده می کند و همه این موارد در بخشی از UX هستند.

گوگل بیشتر به چه عوامل UX اهمیت می دهد؟

خوب، پس ما تا به الان ثابت کردیم تجربه کاربری و سئو با یکدیگر ارتباط دارند.

حالا بریم سراغ این مورد که  UX و SEO چگونه بر موقعیت SERP شما تأثیر می گذارد.

Page Experience یا تجربه صفحه

در ماه مه ۲۰۲۰، گوگل Core Web Vitals را منتشر کرد تا به صاحبان سایت کمک کند Page Experience خود را اندازه گیری کنند.

بدون شک چیزی که به کامل شدن خود ادامه خواهد داد، شامل سه نقطه کانونی با معیارهای مربوطه زیر است:

  •  Loading speed یا سرعت بارگذاری: زمانی که صفحه شما طول می کشد تا بزرگترین بخش صفحه بارگذاری شود.
  • Interactivity تعامل : مدت زمانی که طول می کشد تا یک سایت به یک ورودی پاسخ دهد.
  •  Visual stability ثبات بصری: چگونه صفحه نمایش تحت تأثیر حرکات قرار می گیرد.
  • زمان بارگذاری صفحه برای مدت طولانی بخشی از سئو فنی  و تکنیکال محسوب میشود. اکنون این جنبه از تجربه کاربر دارای معیارهای قابل ردیابی از Google است و انتظار میرود که وبسایت در کمتر از ۲.۵ ثانیه لود شود.

    دیر لود شدن سایت عامل مهمی است که می تواند باعث تجربه منفی و مخرب برای کاربر شود. پس از کلیک روی هر قسمتی از وبسایت در صفحه، نباید اجازه دهید که کاربران  منتظر پاسخ و لود صفحه باشند.

    Visual stability می تواند مشکلات واقعی را برای کاربران ایجاد کند، به خصوص اگر جای دکمه هایی که نیاز دارید بر روی آنها کلیک کنید جا به جا شود مثلا  زمانی که میخواهید کامنتی در یک سایت درج کنید و کادر کامنت تا لود کامل قابل استفاده و input کردن نیست. این امر باعث اذیت شدن کاربر میشود.

    Navigation یا نوار ناوبری

    ناوبری برای تجربه وب سایت شما بسیار مهم است – هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو صدق میکند.

    حتی بدون نقشه سایت XML، می توانید با ارائه یک تجربه ناوبری خوب اطمینان حاصل کنید که خزنده های Google می توانند به تمام صفحات شما دسترسی داشته باشند.

    Breadcrumbs به کاربران کمک می کند بفهمند که در کجای ساختار وب سایت قرار دارند و به صفحات قبلی بازگردند.

    اطمینان حاصل کنید که یک کاربر یا خزنده می تواند با دنبال کردن پیوندها به هر صفحه حرکت کند.

    با گروه بندی صفحات مرتبط در زیر دسته ها، لینک ها را به راحتی درک کنید و وب سایت خود را سازماندهی کنید.

    Mobile Responsiveness یا پاسخگویی موبایل

    در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، ترافیک موبایل ۵۴.۴ درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است.

    بنابراین، اگر یک سایت واکنش گرا برای موبایل ندارید، پس بیش از نیمی از کاربران وب خود را از دست داده اید.

    البته گوگل هم این را می داند و در نوامبر ۲۰۱۶، موتور جستجو با شناخت گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه، فهرست‌سازی موبایل را آغاز کرد و تا مارس ۲۰۲۱، برای تعیین رتبه بندی ابتدا از سایت های تلفن همراه استفاده می کرد.

    این بدان معناست که ظاهر موبایلی سایت شما حتی از سایت دسکتاپ شما مهمتر است.

    اگر یک ربات گوگل وب سایت شما را بررسی کند و متوجه شود وبسایت شما ریسپانسیو و یا همان موبایلی نیست ، هنگام تعیین نمره کیفیت وبسایت شما نمره منفی لحاظ کرده زیرا عملکرد یا تجربه کاربری درستی در بخش موبایلی ندارد.

    اگر هنوز به سراغ بررسی بخش موبایلی وبسایت خود نرفته اید همین الان رفته و مشکلات مشخص شده را بررسی و بر طرف کنید.

    با گذشت زمان، تبلیغات پاپ آپ از باز شدن در پنجره های جداگانه به نمایش در صفحه تغییر کرده و آن پنجره‌های بازشو که بین کاربر و صفحه وب مورد نظر او ظاهر می‌شوند به عنوان میان‌افزار شناخته می‌شوند.

    وب سایت ها تمایل دارند این موارد را دوست داشته باشند زیرا فرصت های تعاملی را ارائه می دهند و توجه کاربر را متمرکز می کنند. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران آنها را فقط اندکی کمتر از پاپ آپ های قدیمی آزاردهنده می دانند.

    گوگل آن را از هر دو طرف دیده است، و از جریمه کردن همه مطالب بینابینی در سال ۲۰۱۷ به موقعیتی ظریف تر تغییر می کند که به مدیران وب اجازه می دهد از این تبلیغات استفاده کنند و در عین حال آزار و اذیت جستجوگران را به حداقل برساند.

    گفته می شود، به اصطلاح “تبلیغات بینابینی نفوذی” به تجربه کاربر آسیب می رساند.

    این موارد عبارتند از پنجره‌های بازشو که محتوای اصلی را پوشش می‌دهند، تبلیغات مستقلی که برای دسترسی به محتوا باید نادیده گرفته شوند، و طرح‌بندی‌هایی که محتوای «بالاتر» به نظر می‌رسد بینابینی با محتوای زیر است.

    به خاطر داشته باشید که برخی از موارد Interstitial Ads ضروری مانند پنجره های بازشو بیشتر موردرضایت کاربراست .

    Site Security یا همان امنیت سایت

    بابت امنیت سایت اطلاعات زیادی وجود دارد. با پیچیده‌تر و گسترده تر شدن فناوری، فرصت‌های بیشتر برای افراد بد که به دنبال خرابکاری هستند نیز وجود دارد و تعدادشان هم نیز افزایش یافته است.

    اهمیت امنیت سایبری را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد، به همین دلیل است که گوگل امنیت سایت را در رتبه بندی خود قرار می دهد.

    سایت‌هایی که داده‌های خود را از طریق گواهی SSL و دامنه HTTPS ایمن کرده‌اند نسبت به سایت‌های HTTP معمولی برای کاربران ایمن‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

    و در حالی که ممکن است با ایمن کردن سایت خود متوجه جهش سریع در موقعیت SERP خود نشوید، دلیل بسیار مهمتری برای انجام آن وجود دارد: اگر سایت شما برای بازدیدکنندگان خطرناک است، این فقط سئوی شما نیست که آسیب می بیند.

    به عنوان مثال، اگر بدافزار سایت شما را آلوده کند، حتی می تواند به طور کامل رتبه وبسایت شما را کاهش دهد و یا سایت هک شده و اصلا در دسترس نباشد.

    جنبه های امنیت سایت و تاثیر مثبت آن بر سئو واضح است، اما این چه ربطی به UX دارد؟

    ساده است: UX فقط مربوط به سایت هایی نیست که عالی و کاربردی به نظر می رسند و استفاده از آنها آسان است. نحوه عملکرد یک سایت از لحاظ امنیتی هم هدف اصلی میتوان در نظر گرفت.

    و این مورد کاملا مشخص است که ، مردم در سایتی که احساس ناامنی می کند، زیاد نبوده، که منجر به بازدیدهای کوتاه تر و امتیازات کمتر تجربه کاربری می شود.

    بهترین روش ها و نکات طلایی UX

    بهترین روش های UX

    اکنون که فاکتورهای تجربه کاربر را در رتبه بندی سئو توضیح دادیم، وقت آن است که در مورد بهترین شیوه های UX صحبت کنیم که به رتبه بندی جستجوی شما نیز کمک می کند.

    طراحی ساده ، بهینه ساز موتور جستجو (KISSEO)

    Keep It Simple, Search Engine Optimizer که مخفف آن  (KISSEO) میشود .

    طراحی UX باید در حالت بصری آسان و پیچیده نباشد. سعی کنید به کاربران کمک کنید تا آنچه را که به دنبال آن هستند با کمترین کلیک ممکن پیدا کنند.

    ریسپانسیو و موبایلی بودن وبسایت را چک کنید

    افراد بیشتری با استفاده از دستگاه تلفن همراه در وب جستجو می کنند تا دسکتاپ، به این معنی که سایت شما باید در درجه اول برای آنها طراحی شود و ریسپانسیو باشد.

    ولی این دلیل نمیشود که از سایت دسکتاپ خود غافل شوید، اما اطمینان حاصل کنید که بر روی پاسخگویی کاربر تمرکز کرده اید تا از تجربیات خوب و رتبه بندی بهتر اطمینان حاصل کنید.

    بررسی موارد سرعت سایت

    هیچ کاربری روی سایتی که بارگذاری آن طول میکشد منتظر نخواهد ماند.

    سرعت سایت صفحه خود را به طور مرتب چک کنید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارد و مشکلاتی مانند اسکریپت های غیر ضروری، تصاویر بهینه نشده و تغییر مسیرها را برطرف کنید.

    طرح بندی صفحه باید کاربرپسند باشد و اطلاعات مرتبط (مانند آنچه کاربر در جستجوی آن است) به طور برجسته و یا واضح نمایش داده شود.

    رعایت سلسله مراتب صفحات شما به خزنده های وب کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند. انجام کیورد تارگتینک در این بخش کمک زیادی به رعایت این سلسله بندی میکند .

    از لحن و زبانی استفاده کنید که مخاطب شما با آن ارتباط برقرار میکند

    هر کسب و کار،  صنعت یا سازمانی واژگان خاص خود را دارد. اما بیشتر از واژگان، با افزایش جستجوی صوتی، استفاده از زبان طبیعی در متن خود بیش از هر زمان دیگری مهم شده است.

    حواستان به تغییرات بعدی باشد!

    بهترین شیوه های UX، درست مانند رویکردهای سئو، دائما در حال تغییر هستند. بدانید که این یک روند مداوم است و آنچه امروز کار می کند ممکن است در آینده کارساز نباشد.

    در مورد SEO و UI چقدر میدانید؟

    ما مرز بین UX و UI (رابط کاربری) را کمی محو کرده ایم، اما آنها یکسان نیستند.

    UX به کل تعامل کاربر با وب سایت شما اشاره دارد، در حالی که UI شامل صفحه نمایش، دکمه ها، نمادها و سایر جنبه های بصری سایت است.

    به عبارت دیگر: UI بخش زیبایی شناختی سایت است. و اینکه در حال حاضرعوامل موثر بین SEO و UI ضعیف تر از بین SEO و UX است، و حداقل موردی که میتوان برای این بخش گفت این است که، یک UI موثر به جلوگیری از ترک سایت شما توسط افراد کمک می کند.

    مطالعه کنید : تفاوت ui و ux در طراحی سایت چیست؟

    اطلاعات غلط درباره ارتباط UX و SEO

    اطلاعات نادرست زیادی در مورد نحوه تأثیر UX بر سئو نیز وجود دارد. بیایید نگاهی به برخی از این موارد هم بیندازیم.

    نرخ پرش یا همان Bounce Rate

    کاربران اینترنت یک سری افراد با سلایق و نحوه جستجوهای مختلفی هستند. کاربران به دلایل مختلف ممکن است  از صفحه شما خارج می شوند.

    مشکل UX یکی از دلایل خروج سریع از سایت  است. اما کاربران همچنین ممکن است دلایل دیگری برای خروج از وبسایت شما داشته باشند.

    مثلا ممکن است به دنبال شماره تماس شما و یا مطلب خاصی باشند و سریع به خواسته ی خود رسیده و وب سایت را می بندند . این UX خوب است! اگر به این خاطر کاربر بدون تعامل وبسایت را ترک کنند، جریمه کردن شما از سمت گوگل یک کار واقعا احمقانه ای است.

    بنابراین، آیا Bounce rate ، نرخ پرش بالا لزوماً تجربه کاربری بدی را نشان می دهد؟

    مسلما خیر

    آیا روی رتبه بندی تاثیر می گذارد؟

    خیر

    گوگل در این مورد بسیار واضح بوده است: نرخ پرش در رتبه بندی لحاظ نمی شود.

    نرخ پرش درگوگل آنالیتیکس  GA4 به عنوان معکوس نرخ تعامل مفیدتر خواهد بود. فاکتور زمان اضافه شده آن را مفیدتر می کند، اما صفحات خروج احتمالا هنوز آموزنده تر هستند.

    Pogo-Sticking – پوگو استیکینگ

    اغلب ادعا شده است که pogo-sticking – که به عمل تعویض سریع جلو و عقب بین صفحات وب و نتایج جستجو اشاره دارد – نشانه بدی است.

    با این حال، جان مولر از گوگل اعلام کرده است که این سیگنالی برای موتور جستجو در مورد کیفیت سایت شما نیست. دلایل زیادی وجود دارد که یک کاربر ممکن است با استفاده از UX شما ارتباطی نداشته باشد.

    همه چیز نیاز به یک تصویر دارد

    برخی از افراد به شما می گویند که هر صفحه وب باید یک تصویر داشته باشد، مهم نیست که چه اتفاقی می افتد – حتی اگر یک عکس استوک باشد که کاملاً نامناسب به نظر می رسد. آنها می گویند که این متن را می شکند و به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری می دهد.

    این طرز تفکر واقعا اشتباه است.

    در حالی که استفاده از تصاویر خوب است، اما تصاویر با کیفیت پایین یا نامرتبط به اندازه سازماندهی واضح اطلاعات شما به تلاش های UX یا SEO شما کمک نمی کند. تعداد زیاد تصاویر یا تصاویر بسیار بزرگ می توانند با افزایش زمان بارگذاری بر روی UX تأثیر منفی بگذارند.

    UX و SEO باید مکمل یکدیگر باشند

    در این مرحله، باید مشخص شود که چگونه UX و SEO با هم کار می کنند تا تجربیات مثبتی را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ایجاد کنند.

    كاربران مركز هر دو رشته هستند – كه با كار كردن با هم مي توانند به دستاوردهای بيشتری دست پيدا كنند تا اينكه هر يك به طور مستقل عمل كنند.

    به یاد داشته باشید: وب سایت شما برای انسان واقعی و زنده در سمت دیگر وجود دارد، نه ربات که توسط موتور جستجو ارسال می شود.

    تجربه را برای آنها بهبود ببخشید، و موقعیت SERP شما از همین روند پیروی خواهد کرد.

    ۵ نکته کلیدی که UX بر سئو تاثیر می گذارد

    و در نهایت جهت نتیجه گیری در اینجا پنج نکته کلیدی UX وجود دارد که بر SEO به عنوان یک برگه تقلب تأثیر می‌گذارند که مستر وب سعی می‌کند در مقالات بعدی به هر کدام از این بخش ها را به طور کامل توضیح دهد.

    • دسترسی –  Accessibility
    •  Site navigation and page layout
    • سرعت سایت
    • موبایلی و ریسپانسو بودن سایت
    • امنیت سایت

    امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد .

    در SEO شما نمی توانید UX را نادیده بگیرید !